Gemeenteschool

inventaris bouwkundig erfgoed \ bouwkundig relict

Locatie

Provincie West-Vlaanderen
Gemeente Brugge
Deelgemeente Assebroek
Straat Astridlaan
Locatie Astridlaan 398-400, Brugge (West-Vlaanderen)
Status Bewaard

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Adrescontrole Brugge (adrescontroles: 01-11-2007 - 30-11-2007).
  • Inventaris Brugge - Deelgemeente Assebroek (geografische inventarisatie: 01-09-2004 - 31-03-2005).

Juridische gevolgen

is vastgesteld als bouwkundig erfgoed Gemeenteschool

Deze vaststelling is geldig sinds 14-09-2009.

Beknopte karakterisering

Beschrijving

Astridlaan nummer 398-400. Voormalige gemeenteschool, gebouwd in 1881, met schooluitbreiding achteraan, daterend van 1938-1939.
Het dubbelhuis, heden ingericht als woning, heeft drie traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak (Vlaamse pannen). Rode baksteenbouw met verhoogde begane grond. Deur in arduinen omlijsting en rechthoekige benedenvensters met arduinen latei onder ontlastingsboog. Segmentboogvormige bovenvensters met bewaarde gietijzeren leuningen. Op de verdieping cartouches met opschrift “Gemeente / School”. Deels bewaard schrijnwerk. Rechts lage aanbouw met blindgevel, geritmeerd door rechthoekige blindnissen.
De vleugel achteraan is nog steeds in gebruik als school. De koergevel is opengewerkt met grote rechthoekige vensters met grote roeden.

  • DESMET J., STALPAERT H., Assebroek. Heemkundige schets, Brugge, 1950, pagina 72.

Bron: Gilté S. & Van Vlaenderen P.met medewerking van Vanwalleghem, A. & Dendooven K. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Brugge, Deelgemeente Assebroek,Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL20, (onuitgegeven werkdocumenten).

Auteurs: Gilté, Stefanie & Van Vlaenderen, Patricia

Relaties

Geen afbeelding beschikbaar

maakt deel uit van Astridlaan

Astridlaan (Brugge)

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.