Voormalige tramstelplaats van de Buurtspoorwegen circa 1907 gebouwd in functie van de tramlijnen nummer 132 en nummer 137 en omstreeks 1952 aangepast tot woonhuis met werkplaats.
Stelplaats van zes traveeën onder zadeldak (mechanische pannen, nok loodrecht op de straat) en links aansluitend voormalige slaap- en verblijfplaats (twee traveeën) voor de trambestuurders en het onderhoudspersoneel. Geheel geritmeerd door grote segmentboog-vensters met gedeelde bovenlichten en metalen roedeverdeling en verjongende pilasters. Rode baksteenbouw met gebruik van blauwe hardsteen voor de afdekking van de plint, de druipelementen van de pilasters en de hoekblokken van de muuropeningen. Rechter zijgevel met twee rechthoekige poortopeningen onder doorlopend metalen I-profiel met rozetten. In topgevel bolkozijn onder dito I-profiel. Rondomlopende verzorgde gekartelde gootlijst. Slaap- en woonplaats met gewijzigde muuropeningen in de zij- en achtergevel.
NEYENS J., De Buurtspoorwegen in de Provincie West-Vlaanderen 1885- 1967, Lier, 1980, p. 46-47 en 57-61.
Bron: MISSIAEN H. & VANNESTE P. met medewerking van GHERARDTS F. & SCHEIR O. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Diksmuide, Deel I: Deelgemeenten Diksmuide, Beerst, Esen, Kaaskerke, Keiem en Lampernisse, Deel II: Deelgemeenten Leke, Nieuwkapelle, Oostkerke, Oudekapelle, Pervijze, Sint-Jacobskapelle, Stuivekenskerke, Vladslo en Woumen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL18, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Vanneste, Pol; Missiaen, Halewijn Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)