erfgoedobject

Brittanniadok

bouwkundig element
ID: 79935   URI: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/79935

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Brittanniadok
    Deze vaststelling is geldig sinds 14-09-2009

Beschrijving

Paul Jean Claysstraat zonder nummer. Brittanniadok.
Dok ten oosten begrensd door de Oostdam (cf. Henri Victor Wolvensstraat) en aan de westzijde afgebakend door de Hermespier die in het verlengde loopt van de monding naar de Vandammesluis. In het dok monden de twee in de eerste helft van de jaren 1970 ingekokerde afleidingskanalen uit. Het Leopoldkanaal, in de volksmond zogenaamd de "Blinker", is gegraven in 1847 en zorgt voor de afwatering van de West- en Oostvlaamse polders. Het Schipdonkkanaal, zogenaamd de "Stinker" wordt in 1855 gegraven om te vermijden dat de Brugse binnenstad door Leiewater onder water komt te staan.
Het Brittanniadok is ontstaan in de jaren 1970 als werkhaven voor de bouw van de Oostdam (cf. Henri Victor Wolvensstraat) en de Westerdam (cf. Westerdam). Tussen 1960 en 1966 was ter hoogte van de huidige Hermespier een oostelijke dam gebouwd, als tegenhanger van de Leopold II-dam. Deze zou beschutting bieden tegen deining, zeestromingen en golfpenetratie, zodat er een rustig ligplaats voor de schepen tot stand kwam. Deze dam werd later deels afgebroken en deels verbouwd.
Circa 1994-1995 wordt het dok uitgebreid met een nieuwe aanlegsteiger van 200 m parallel met de Hermespier. In het dok bevindt zich ook een drijvend ponton van 30 m breed verbonden met een brug van 70 m lengte waar bij eender welk tij ladingen tot 140 ton kunnen worden verscheept.
Het dok is via de huidige Hendrik Van Minderhoutstraat, een brug over de Kustlaan, verbonden met een inwaarts gelegen terrein, namelijk de voormalige opslagruimte voor stortstenen voor de dambouw tijdens de uitbreidingwerken op het einde van de jaren 1970. Dit terrein is na de werken ingenomen door de Car Center Zeebrugge, voor automontage en opslagruimte.

  • BAES W., Havennieuws Zeebrugge. Trafieken voor Zeebrugse dokken, in Kontaktblad Gidsenbond Brugge & West-Vlaanderen, jaargang 15, nummer 10, 1994, pagina's 157-159.
  • BAES W., De groei van een haven, in Kontaktblad Gidsenbond Brugge & West-vlaanderen, jaargang 16, nummer 6, 1995, pagina 37.
  • BONNEURE F., Clays Paul Jean Charles, in Lexicon van Westvlaamse beeldende kunstenaars, deel 1, 1992, pagina 57.
  • DEZUTTER W., D'HONDT J., RYCKAERT M. (redacteur), Nieuwe straatnamen in 1993, in Brugs Ommeland, nummer 3, 1998, pagina 132.
  • Haven Zeebrugge. Informatieboek, Brugge, 1982, pagina 49.
  • SIMOEN R., Technische infrastructuur, in Brugge en de zee, 1982, pagina's 291-292 en
  • www.searo.be

Bron     : Gilté S., Van Vlaenderen P. & Vanwalleghem, A. met medewerking van Dendooven, K. 2006: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Brugge, Deelgemeenten Dudzele, Lissewege en Zeebrugge, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL25, (onuitgegeven werkdocumenten).
Auteurs :  Agentschap Onroerend Erfgoed


Relaties

Je kan deze pagina citeren als: Agentschap Onroerend Erfgoed 2019: Brittanniadok [online] https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/79935 (Geraadpleegd op 19-09-2019)