erfgoedobject

Brittanniadok

bouwkundig element
ID: 79935   URI: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/79935

Dit erfgoedobject heeft geen erfgoedwaarde meer. De erfgoedwaarden waarom we het object opnamen in de inventaris, zijn niet meer aanwezig, bijvoorbeeld door verbouwing of sloop.

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Brittanniadok
    Deze vaststelling is geldig sinds 14-09-2009

Beschrijving

Dok ten oosten begrensd door de Oostdam (zie Henri Victor Wolvensstraat) en aan de westzijde afgebakend door de Hermespier die in het verlengde loopt van de monding naar de Vandammesluis. In het dok monden de twee in de eerste helft van de jaren 1970 ingekokerde afleidingskanalen uit. Het Leopoldkanaal, in de volksmond "Blinker", is gegraven in 1847 en zorgt voor de afwatering van de West- en Oostvlaamse polders. Het Schipdonkkanaal, zogenaamd de "Stinker" wordt in 1855 gegraven om te vermijden dat de Brugse binnenstad door Leiewater onder water komt te staan.

Het Brittanniadok is ontstaan in de jaren 1970 als werkhaven voor de bouw van de Oostdam (zie Henri Victor Wolvensstraat) en de Westerdam (zie Westerdam). Tussen 1960 en 1966 was ter hoogte van de huidige Hermespier een oostelijke dam gebouwd, als tegenhanger van de Leopold II-dam. Deze zou beschutting bieden tegen deining, zeestromingen en golfpenetratie, zodat er een rustig ligplaats voor de schepen tot stand kwam. Deze dam werd later deels afgebroken en deels verbouwd.

Circa 1994-1995 wordt het dok uitgebreid met een nieuwe aanlegsteiger van 200 meter parallel met de Hermespier. In het dok bevindt zich ook een drijvend ponton van 30 meter breed verbonden met een brug van 70 meter lengte waar bij eender welk tij ladingen tot 140 ton kunnen worden verscheept.

Het dok is via de huidige Hendrik Van Minderhoutstraat, een brug over de Kustlaan, verbonden met een inwaarts gelegen terrein, namelijk de voormalige opslagruimte voor stortstenen voor de dambouw tijdens de uitbreidingwerken op het einde van de jaren 1970. Dit terrein is na de werken ingenomen door de Car Center Zeebrugge, voor automontage en opslagruimte.

  • BAES W., Havennieuws Zeebrugge. Trafieken voor Zeebrugse dokken, in Kontaktblad Gidsenbond Brugge & West-Vlaanderen, jaargang 15, nummer 10, 1994, p. 157-159.
  • BAES W., De groei van een haven, in Kontaktblad Gidsenbond Brugge & West-vlaanderen, jaargang 16, nummer 6, 1995, p. 37.
  • BONNEURE F., Clays Paul Jean Charles, in Lexicon van Westvlaamse beeldende kunstenaars, deel 1, 1992, p. 57.
  • DEZUTTER W., D'HONDT J., RYCKAERT M. (redacteur), Nieuwe straatnamen in 1993, in Brugs Ommeland, nummer 3, 1998, p. 132.
  • Haven Zeebrugge. Informatieboek, Brugge, 1982, p. 49.
  • SIMOEN R., Technische infrastructuur, in Brugge en de zee, 1982, p. 291-292 en
  • www.searo.be

Bron     : Gilté S., Van Vlaenderen P. & Vanwalleghem, A. met medewerking van Dendooven, K. 2006: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen, Gemeente Brugge, Deelgemeenten Dudzele, Lissewege en Zeebrugge, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL25, (onuitgegeven werkdocumenten).
Auteurs :  Gilté, Stefanie, Van Vlaenderen, Patricia, Vanwalleghem, Aagje
Datum  : 2006


Relaties

Je kan deze pagina citeren als: Agentschap Onroerend Erfgoed 2020: Brittanniadok [online] https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/79935 (Geraadpleegd op 28-10-2020)