erfgoedobject

Gemeentelijke meisjesschool

bouwkundig element
ID
80132
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/80132

Juridische gevolgen

Beschrijving

Voormalige Gemeentelijke meisjesschool, heden harmoniezaal. Alleenstaand dubbelhuis van negen traveeën en één bouwlaag onder zadeldak (nok loodrecht op de straat, mechanische pannen), van 1872.

Volledig bepleisterde en witbeschilderde baksteenbouw. Voorgevel geritmeerd door middenrisaliet en lisenen met verbindende rechte muizentand met dropmotief. Getoogde muuropeningen op hardstenen lekdrempels met volledig vernieuwd houtwerk. Boven de middendeur, wapenschild van Lommel, namelijk eik waaronder twee schapen. Blinde zijpuntgevels.

Achteraan, hoogstwaarschijnlijk latere aanbouw onder doorlopend dakschild, met vooruitspringend, van een puntgevelvormige bekroning voorzien, centraal gedeelte en recente rechthoekige muuropeningen.

  • INDEKEU B. & GEERTS F., Hoelang zal de tol nog draaien? Mijmerend wandelen langs een 150-tal Lommelse ansichten uit het begin van deze eeuw, Publikaties van de vzw Museum Kempenland te Lommel 3, Lommel, 1987, p. 6, 29, prentkaarten nummers 3, 53.
  • KNAEPEN R. & SMEULDERS F.V. (red.), Zo was... Lommel, Antwerpen, 1973, prentkaarten op p. 27, 30.
  • LEYSEN V. & INDEKEU B., Van teutendorp tot bruisende stad. Lommel in de voorbije twee eeuwen (1800-2000), Publicaties van de vzw Museum Kempenland te Lommel 18, Lommel, 2001, p. 214, afbeelding.

Bron: PAUWELS D. 2005: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Limburg, Arrondissement Maaseik, Kanton Neerpelt, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 19n2, Brussel - Turnhout.
Auteurs: Pauwels, Dirk
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Relaties


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Gemeentelijke meisjesschool [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/80132 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.