Voormalige douanierswoningen, waar eertijds de ingenieurs van het Kempisch kanaal verbleven. Twee ten noorden van en vlakbij het kanaal gelegen, in spiegelbeeld gekoppelde burgerhuizen met dubbelhuisopstand; in totaal acht traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak (nok parallel aan de straat, kunstleien), uit het midden van de 19de eeuw, volgens literatuur van circa 1846. Niet aangeduid in de Atlas van de Buurtwegen (1845).
Baksteenbouw op dito sokkel met rechthoekige keldervensters in vlakke hardstenen omlijstingen; overal vernieuwde ramen en deuren. Beneden eertijds beluikte, rechthoekige vensters op hardstenen lekdrempels onder dito lateien. Rechthoekige deuren in vlakke hardstenen omlijstingen, bij nummer 293 opzij gecementeerd; hardstenen steektrappen tussen recente bakstenen muurtjes. Met platen beklede zuidelijke zijpuntgevel met rondboogvenster in geveltop; analoge noordelijke zijpuntgevel met recente deur (nummer 297). Gelijkaardige, eveneens met platen beklede achtergevel met twee recente aanbouwsels onder quasi plat dak.
Achteraan, twee latere losstaande dienstgebouwtjes onder zadeldaken (mechanische pannen). Nog verderop ten westen, twee recente garages. Ten zuiden van de woningen bevond zich eertijds het grenskantoortje, confer oude prentkaart.
- INDEKEU B. & GEERTS F., Hoelang zal de tol nog draaien? Mijmerend wandelen langs een 150-tal Lommelse ansichten uit het begin van deze eeuw, Publikaties van de vzw Museum Kempenland te Lommel 4, Lommel, 1989, p. 46, prentkaarten nummers 89-90.
- KNAEPEN R. & SMEULDERS F.V. (red.), Zo was... Lommel, Antwerpen, 1973, prentkaart op p. 57.
- MERTENS F.P.J., Ontstaan en ontwikkeling van Lommel-Kolonie tot 1930, Lommel, 1967, p. 10 (noot 1), 13, 20, aanhangsel II.