Kiosk, waarvan de grondvesten uit 19de eeuw dateren en de huidige bovenbouw van 1949. In 1942 is de kiosk afgebrand, waarbij rieten dak en houtwerk verloren gingen. Het gemetste gedeelte bleef overeind, maar postmeester-beeldhouwer Hendrik Frederickx kreeg gedaan dat de kiosk na de Tweede Wereldoorlog in gewapend beton werd heropgebouwd. Tot 1951 deels door bomen omringd.
Zeszijdig gebouw op bakstenen onderbouw met gecementeerde afwerking en oostelijke trap van bak- en hardsteen. Op bakstenen basement aangebrachte, witbeschilderde betonnen zuilen, onderaan onder meer versierd met schelpmotieven, druiven en bladwerk, dragen een verspringend pagodevormig dak van kunstleien met witbeschilderd betonnen gewelf en bekronende vergulde lier. Typische buisleuningen.
Genoemde autodidact kunstenaar creëerde de zes gevleugelde allegorische figuren en de even zovele schilden, met portretten in reliëf en namen van toonaangevende componisten uit alle tijden, aangebracht aan de zuilen, namelijk de beelden: Pegasus, rennend boven de zon en de wolken; een adelaar, die een reiger in zijn klauwen houdt; een draak, die zijn klauw op het hoofd van een heks slaat; een zwaan met waterbloemen; de duivel met de slang en een sfinx met het wapen van Peer. De corresponderende schilden: Sint-Cecilia, op een orgel spelend; Peter Benoit, zinnebeeld voor Vlaanderen; Beethoven, voor heel het mensdom; Verdi, voor Italië; Gounod, voor Frankrijk en Orpheus, voor de Griekse Oudheid.
- Dat Stedeken Peer, 13, 1982, p. 94-95, 97, tekening.
- Even kennismaken Peer, brochure, Peer, s.a., p. 2.
- De kiosk, folder uitgegeven door het stadsbestuur van Peer, s.a.
- Peer in oude prentkaarten, Zaltbommel, 1972, nrs. 5, 7, 35.
- DIRIKEN P., Geogids Peer, s.l., 1996, p. 24, 28, afbn.