Voormalige zogenaamde "Machinale graan en lijnkoekmaalderij Jozef Rosseel Morcus", bestaand uit woonhuis van 1934 en maalderijgebouw met begraasd en beboomd voorerf voorzien van gietijzeren straathek. De houten staakmolen vermoedelijk van circa 1740 en in 1902 door Jozef Rosseel gekocht, werd in 1910 afgebroken. Mechanische maalderij in 1909 opgericht en in 1975 stilgelegd. Eenvoudig rechthoekig gebouw van baksteen onder zadeldak met brede overstek (nok parallel aan de straat, Vlaamse pannen). Functioneel aangebrachte rechthoekige vensters en poorten. Interessante en intact bewaarde technische infrastructuur: drie maalmolens (tarwe, lijnkoeken, rogge) en één haverpletmolen opgesteld op eikehouten stoel waarin het raderwerk is ondergebracht (houten tandwielen op de assen, ijzeren tandwielen aan de maalstenen). Aandrijving door middel van een gaspower, gesigneerd “Société Anme. des Etablissements FETU-DEFIZE, 2764 Liège-Belgique 2525, Moteur breveté, Système Otto”, en gevoed door antracietkolen 20/22, vergast in een gasketel, gesigneerd “Gebr. Smetryns Schellebelle”, laatst genoemde verbonden aan een koelketel.
In 1949 werd tevens een dieselmotor van 1936 in gebruik genomen, gesigneerd “National” en voorzien van volgende inscriptie “The national gas and oil engine Co. Ltd. Ashton-under-Lyne, England; for spares quote engine number”. Begane grond met de zolderverdieping verbonden door middel van een graanelevator. Op de zolderverdieping een builmolen en een graankuismolen, beide gesigneerd “Constructeurs J. Bruyninckx & Fils, Bruxelles”. Tevens gietijzeren koekbreker, gesigneerd “The Eclipse, Oilcake breaker, R. Hunt & Co. Ltd., Earls Colne, Essex England”.