Station Wetteren met wachthuis

inventaris bouwkundig erfgoed \ bouwkundig relict

Locatie

Provincie Oost-Vlaanderen
Gemeente Wetteren
Deelgemeente Wetteren
Straat Stationsplein
Locatie Stationsplein 15, Wetteren (Oost-Vlaanderen)
Status Bewaard

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Adrescontrole Wetteren (adrescontroles: 01-05-2008 - 01-05-2008).
  • Inventarisatie Wetteren (geografische inventarisatie: 01-07-2002 - 30-09-2003).
Links

Juridische gevolgen

is vastgesteld als bouwkundig erfgoed Station Wetteren met wachthuis

Deze vaststelling is geldig sinds 20-09-2010.

is beschermd als monument Stationsgebouw Wetteren met wachthuis

Deze bescherming is geldig sinds 22-06-2004.

Beschrijving

Spoorwegstation met wachthuis en 'lampisterie'. Stationsgebouw en wachthuis beschermd als monument bij ministerieel besluit van 22 juni 2004.

Gelegen aan de spoorlijn Mechelen-Dendermonde-Gent, ingehuldigd op 28 september 1837. Het station te Wetteren werd ontworpen door architect Auguste Payen (1801-1877), ingenieur-architect bij de Staatsspoorwegen. Het station in neoclassicistische stijl werd in 1848 voltooid. In 1882 werden de flankerende aanbouwsels uitgebreid met één travee in aangepaste stijl. Aanpassingswerken interieur en schrijnwerk in 1936. In 1860 werd aan de westzijde van het station een goederenstation gebouwd, dat in 1984 afgebroken werd. Circa 1906 bouw van een wachthuis voor de reizigers aan de overkant van het spoor. In 1914 bouw van de zogenaamde 'lampisterie', later gebruikt als opslagplaats van de spoorleggers, schuin achter het wachthuisje; inmiddels afgebroken. Rond 1946 bouw van een inmiddels gesloopt seinhuis of elektriciteitscabine. Stationsomgeving en doorgangen heraangelegd in 2003. Ingrijpende renovatie van gebouwen in 2009.

Symmetrisch opgebouwd neoclassicistisch stationsgebouw van zeven traveeën, met hoger opgetrokken middengedeelte van twee bouwlagen onder tentdak, geflankeerd door lagere zijvleugels van één bouwlaag onder mansardedaken met zinken dakbedekking. Gelijkaardige straat- en perrongevel met bepleisterde en witgeschilderde gevels met gebruik van arduinen in plint, geblokte hoeklisenen, dorpels, geprofileerde vensteromlijstingen met doorlopende booglijsten en kroonlijsten. De omlopende kroonlijst van het middengedeelte steunt op modillons. Op de gelijkvloerse verdieping rondboogvensters onder geprofileerde booglijst op imposten. Middengedeelte met lokettenzaal van drie traveeën en twee bouwlagen, rondboogdeuren op de begane grond en rechthoekige bovenvensters onder geprofileerde kroonlijsten. Twee symmetrische zijvleugels van ieder twee traveeën en een bouwlaag, voor 1882 slechts één travee onder lessenaarsdak, met aflijnende hoekblokken, respectievelijk de wachtzaal en buffet, en een fietsenstalling en woning. Rondbogige muuropeningen onder booglijst op imposten. Zijgevels van drie traveeën met gelijkaardige rondboogvensters. Perronzijde voor de aanpassingswerken van 1936 met luifel over de volledige breedte van het gebouw.

Interieur. Oorspronkelijk interieur op de begane grond verdwenen en aangepast in 1936. Anno 2009 grondige renovatiewerken bezig, waarbij de volledige binnenindeling en -aankleding, alsook de vroegere woning van de stationschef op de bovenverdieping wordt uitgesloopt. De twee parallelle tongewelfde kelders blijven behouden.

Geschilderd bakstenen wachtlokaal tegenover de perronzijde van het hoofdgebouw, van drie traveeën en één bouwlaag onder zinken zadeldak met insteekkap ter hoogte van een fronton dat de middentravee van de voorgevel accentueert. Ritmerende travee-nissen waarin getoogde muuropeningen onder bakstenen lijsten (op imposten) met muizentand. Oorspronkelijk ijzeren schrijnwerk (T-profielen) nog bewaard.

Interieur: dakbekleding met brede planken. Metalen geprofileerde dakspantjes en ijzeren trekkers.

Elektriciteitscabine, schuin achter het wachthuisje nabij de Korte Massemsesteenweg. Bouwjaar niet bekend, maar stilistisch te dateren in het begin van de 20ste eeuw. Witgeschilderd bakstenen gebouwtje van één bouwlaag onder zinken zadeldak. Gevels begrensd door lisenen; zijpuntgevels verfraaid met getrapt baksteenfriesje. Blinde spoorgevel beschilderd door Luc Huylebroeck naar aanleiding van de viering van 150 jaar spoorwegen te Wetteren.

  • Universiteit Gent, Vliegende Bladen, Fonds I.
  • Vlaams Ministerie van Ruimtelijke Ordening, Wonen en Onroerend Erfgoed, Agentschap Ruimtelijke Ordening Vlaanderen, Ruimtelijke Ordening Oost-Vlaanderen, Onroerend erfgoed, Archief.
  • JOORIS G., Renovatie van het station. Een van de oudste stationsgebouwen in neoclassicistische stijl, in ¿kwets, augustus 2008, 12-14.
  • MEERSMAN M., De stationsbuurt van Wetteren, een kunsthistorisch onderzoek, onuitgegeven licentiaatsverhandeling Universiteit Gent, 1997-1998, 22-52.

Bron: Bogaert C., Duchêne H., Lanclus K. & Verbeeck M. s.d.: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie Oost-Vlaanderen, Arrondissement Dendermonde, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 20N, (onuitgegeven werkdocumenten).

Auteurs: Duchêne, Helena & Verbeeck, Mieke

Datum tekst: 2003

Relaties

Geen afbeelding beschikbaar

maakt deel uit van Stationsplein

Stationsplein (Wetteren)

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.