Voormalig stationsgebouw, heden administratief gebouw van tapijtweverij Tasibel. Stationsgebouw opgetrokken in functie van de spoorlijn 56 Sint-Niklaas – Dendermonde aangelegd door een privémaatschappij van de Dendermondse industrieel Léon De Bruyn. De eerste plannen voor de aanleg van deze verbinding dateerden reeds van in 1837, maar werden pas echt geconcretiseerd vanaf de jaren 1855. Aanleg uiteindelijk in concessie gegeven bij Koninklijk Besluit van 3 juni 1870 aan Léon De Bruyn. Lijn 56 plechtig geopend op 5 september 1875 en verder afgewerkt tot in 1877. Concessie bij Koninklijk Besluit van 24 december 1908 door de overheid overgenomen. Lijn voor reizigersvervoer afgeschaft in 1957, voor goederentransport in 1982. Leegstaand stationsgebouw en deel van spoorwegbedding in 1984 aangekocht door de tapijtweverij Tasibel, die er na de renovatie in 1989 hun maatschappelijke zetel in onderbrachten. De bijhorende bedrijfsgebouwen bestrijken het volledige binnenblok tussen de Geemstraat, de Nijverheidsstraat en het Koning Albertplein.
De bedrijfshistoriek van Tasibel gaat terug op de stichting in 1923 van de spinnerij S.A. "La Nouvelle Filature & Corderie de Hamme" (Nofico) omwille van het bedrijfslogo gekend als "de spinnekop". De fabrieksgebouwen, burelen en directeurswoning waren gevestigd in de Geemstraat en werden gerealiseerd tussen 1924 en 1941. Na de toetreding van de N.V. Ostend Stores & Ropeworks in 1956 als belangrijkste aandeelhouder werd het bedrijvenpark gemoderniseerd en werden de activiteiten in 1959 uitgebreid met een eigen weverij onder de naam N.V. "Tissage Belge de Tapis" (Tisabel, later gewijzigd in Tasibel). De weverij werd ingericht in de vrijgekomen voormalige gebouwen van de vilderij "Jonas & Naumburg" aan de Nijverheidstraat. In 1961 fusioneerde N.V. Tasibel met de N.V. La Hammoise onder de naam "Nouvelle Filature et Corderie de Hamme, afdeling La Hammoise en Tasibel". Na de verplaatsing van de afdeling La Hammoise naar Oostende in de jaren 1976-1977 werden Nofico en de afdeling Tasibel samengevoegd onder de naam N.V. Tasibel. Om verder te kunnen uitbreiden kocht de tapijtweverij vervolgens in 1984 het voormalige stationsgebouw en een gedeelte van de spoorwegbedding aan het Koning Albertplein, waar het bedrijf nog steeds gevestigd is.
Typisch landelijk stationsgebouw samengesteld uit drie vleugels onder zadeldaken. Hoofdgebouw in het midden, voorheen met loketten en wachtplaats, van twee bouwlagen en drie traveeën gebouwd in 1874 (zie kadasterarchief). Aan weerszijde lagere éénlaagse vleugels van zeven (links) en twee (rechts) traveeën. Linker gedeelte oorspronkelijk langer en deels gebruikt als opslagruimte, ingekort bij renovatie in de jaren 1980, niveauverschillen weggewerkt en muuropeningen geüniformiseerd. Rechter gedeelte, gerealiseerd tussen 1913 en 1921 in een gelijkaardige stijl.
Sober bakstenen parement op een hardstenen plint enkel verfraaid met hoeklisenen, vlakke omlijstingen met oren en sierankers. Bedrijfsnaam "Tasibel" toegevoegd in de borstwering. Grote deurvensters op de begane grond met vernieuwd schrijnwerk. Rechterzijgevel van hoofdgebouw met omlijst paneel voor opschrift. Inwendig volledig gerenoveerd.
DE BONDT G., Zo was Hamme, s.l., 1973, p. 23.
DE RIJCKE E., Geschiedenis van een spin 1923 – 1998 Tasibel nv, in Bijdragen tot de geschiedenis van het kanton Hamme, VII, 1999, p. 5-44.
STROOBANTS A., 150 jaar spoorwegen te Dendermonde, Dendermonde, 1987, p. 64-70.
Bron: BOGAERT C., DUCHÊNE H., LANCLUS K. & VERBEECK M. 2006: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie Oost-Vlaanderen, Gemeenten: Berlare, Buggenhout, Lebbeke, Waasmunster, Hamme en Zele, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 20n, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Bogaert, Chris; Lanclus, Kathleen; Verbeeck, Mieke; Duchêne, Helena Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)