Kunstenaarswoning van de Meulebeekse kunstschilder, schrijver en fotograaf Leopold Sacrez (Meulebeke, 1891 - 1967), opgericht in 1955 op een nog onbebouwde kavel voor zichzelf, zijn zus Brigitte Sacrez en zijn uit Hongarije afkomstige stiefdochter Katelin (Kato) Wagner-Sacrez; het ontwerp is van architect Albert Crop (Meulebeke). In 1998 verenigd met een nieuwbouw aan de Hoogstraat.
Leopold Sacrez is een gekend plaatselijk kunstenaar die, na zijn opleiding aan het Gentse Sint-Lucasinstituut, een rijk en divers oeuvre realiseert van onder meer tekeningen, aquarellen, postkaarten, foto's, en een meerdelig handgeschreven en geïllustreerd historisch werk over de geschiedenis van Meulebeke. Tevens voorziet hij in de jaren 1930 het interieur van de Sint-Amanduskerk van decoratieve muurschilderingen, thans niet meer zichtbaar door de herinrichtingswerken van de jaren 1960.
Exterieur. Enkelhuis van twee bouwlagen onder zadeldak (mechanische pannen). Breed uitkragende, geprofileerde houten kroonlijst op platte consoles. Typerende naoorlogse bouwkenmerken, onder meer oranjebruinsierstenen lijstgevel met overvloedig gebruik van natuursteen voor onder meer plint, decoratieve omlijstingen, druiplijstjes van segmentbogige en beluikte bovenvensters en gevelniskapel. Driedelig benedenvenster met gebogen frontonvormige bekroning waarin datering "A.D. 1955". Fraai gesculpteerde houten deur voorzien van waaiervormig ingedeeld bovenlicht met glasraam waarop spreuk "IEDER VOGEL PRIJST ZIJN NEST". Zijlichten met figuratieve glas-in-loodinvulling. Erboven, ondiep balkon met ijzeren balkonleuning. Centraal, tussen gevellantaarns, rondbogige gevelnis in natuurstenen omlijsting met gebogen lijst, kruis en vlakke, voluutvormige schouderstukken; uitkragende console waarop beeldje van Onze-Lieve-Vrouw en Kind of "Onze-Lieve-Vrouw Zedendaele".
Interieur. Opmerkelijk bewaard totaalconcept van decoratieve wand- en plafondschilderingen, glasramen en schilderijen van de hand van Leopold Sacrez, voornamelijk in traphal, voormalig atelier en later aangebouwde zitplaats. De polychrome, gestileerde figuratieve voorstellingen omvatten onder meer religieuze (voornamelijk Onze-Lieve-Vrouw), historische (zowel Vlaams als lokaal) als astrologische thema's, die vaak vermengd voorkomen. Tevens fraai houtwerk van onder meer bordestrap met afgeronde witmarmeren aanzettrede, voluutvormige trappaal en ingesnoerde balusters; binnendeuren onder gebogen frontonbekroning, rijkelijk gesculpteerde schouw in voormalig atelier met opschrift "WAARHEID EN DEUGD ONS LEVEN VERHEUGT" en kleiner schouwtje in zitplaats met opschrift "GOD LEEFT DIE 'T AL GEEFT" met haardwandbetegeling in Delftse traditie.
- Gemeentearchief Meulebeke, Bouwaanvragen, 1955/564.
- Kadasterarchief West-Vlaanderen, 207 : Mutatieschetsen, Meulebeke, Afdeling 1, 1849/1, 1939/11/3, 1956/28, 1998/14.
- BOUCKHUYT L., De kapellekensbaan, een inventaris van de Meulebeekse veldkapellen, Meulebeke, 1994, p. 160.
- DECROIX L., Een bewogen geschiedenis, Sint-Amanduskerk Meulebeke, Vichte, 1996, p. 52, 87-88.
- VERGOTE M., Meulebeke op zijn best, Leopold Sacrez en Kato Wagner-Sacrez, in Kerk en Leven federatie Meulebeke, nr. 10, 7 maart 2007, p. 2-3.