erfgoedobject

BRU24

varend element
ID
99005
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99005

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als vastgesteld varend erfgoed Hoogaarsjacht BRU24
    Deze vaststelling is geldig sinds

  • is deel van de aanduiding als vastgesteld bouwkundig erfgoed Maritiem park
    Deze vaststelling is geldig sinds

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: De houten hoogaars BRU24 werd in 1903 gebouwd op de scheepswerf van J. Stam in Nieuw-Lekkerland (Nederland). Het schip werd als vissersvaartuig gebruikt. Er werden in de Zeeuwse wateren mosselen en oesters mee opgehaald en vervoerd naar het binnenland.

In 1946 werd de BRU24 omgebouwd tot zeiljacht. Daarbij werd boven het visruim een kajuit aangebracht. Mogelijk werden op dit ogenblik ook de motor en schroef ingebouwd. De thuisbasis van het schip werd de RYCB (Royal Yacht Club van België) in Antwerpen. De BRU24 werd in 1987 door Francis Mertens uit Brasschaat aan het Nationaal Scheepvaartmuseum van Antwerpen geschonken. In 1990 werd het schip gerestaureerd op kosten van het bedrijf Esso.

Huidige eigendom: Het schip werd in 1987 door F. Mertens uit Brasschaat aan het Nationaal Scheepvaartmuseum geschonken. Het schip wordt bewaard in de collectie van het Museum aan de Stroom (MAS).

Bouwjaar: Vóór de Eerste Wereldoorlog.

Werf: J. Stam in Nieuw-Lekkerland (Nederland).

Functie: De BRU24 was een vissersschip tot 1946. In dat jaar werd het schip omgebouwd tot zeiljacht.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: De BRU24 werd als een traditionele hoogaars-visser gebouwd, met de karakteristieke overhangende steven. Het vlak is druppelvormig met het breedste deel vooraan de romp. De grootste diepgang bevindt zich ook op dit punt.

Tuigage: De masthoogte vanop het wateroppervlak is 14,30 m. Het grootzeil en de fok worden in de collecties van het MAS bewaard.

Motor: Het schip op een onbekend ogenblik gemotoriseerd. Mogelijk gebeurde dit bij het omvormen van het schip tot jacht.

Uitrusting: Een aantal elementen van de originele uitrusting zoals de houten blokken zijn aanwezig. De traditionele houten spil op het voordek werd vervangen door een lier, die nog steeds aanwezig is. De typische lange smalle zwaarden van de platbodem vissersschepen op de Scheldedelta zijn aanwezig, evenals het roer dat onder de romp uitstak en bij het droogvallen kon worden opgehaald.

  • Documentatie van het Museum aan de Stroom (MAS).
  • Informatie van Francis Mertens, 16 november 2018.
  • LOK F.; BRINGMANN R. en VAN HOOF E. (2016): De geschiedenis van de BRU24 Weltevreden. Deel 1 - De ramp. Ruimschoots 16.3, 15-17.

Auteurs: Van Dijck, Maarten
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Relaties

  • Is deel van
    Maritiem park


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: BRU24 [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99005 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.