Geschiedenis van het vaartuig: De Dolfijn 2 is een houten hoogaars die in 1929 werd gebouwd op de werf Duivendijk in Tholen (Nederland). Het schip werd als zeiljacht gebouwd voor de joodse graficus Rudolf Schönberg (1901-1944), een zoon van een Antwerps bankier. De Dolfijn 2 werd ingeschreven in het jachtenregister van de Royal Yacht Club van België (RYCB) in Antwerpen.
In 1937 verkocht Schönberg het jacht aan Jan De Braey. De Braey heeft niet veel met het schip kunnen varen. In 1938 vertrok hij met zijn vriend Hugo Van Kuyck naar Panama met de Askoy I. De Braey werd tijdens de oorlog terechtgesteld, waarna het jacht rond 1950 aan Pierre Van Regemorter werd verkocht. In 1968 werd een zekere Willems uit Wijnegem eigenaar.
In 1977 werd de Dolfijn 2 verkocht aan de Nederlandse ingenieur S. Kortenbout. Het jacht was inmiddels in een slechte toestand en werd acht jaar uit de vaart genomen. De eigenaar kon het door omstandigheden niet restaureren. Hij schonk het in 1991 aan het Antwerpse Scheepvaartmuseum. De Dolfijn 2 werd gerestaureerd door de werf van Jan Vandamme uit Zeebrugge. Vandaag is de Dolfijn 2 een onderdeel van de collectie van het Museum aan de Stroom (MAS).
Eigenaars:
- 1929-1937: Rudolf Schönberg.
- 1937: Jan De Braey.
- circa 1950-1968: Pierre Van Regemorter.
- 1968-1977: Willems.
- 1977-1991: S. Kortenbout.
- 1991: Schenking aan het Antwerpse Nationaal Scheepvaartmuseum in 1991 door de Nederlandse ingenieur S. Kortenbout.
- 2018-heden: Door de stad Antwerpen in bruikleen gegeven aan Tolerant vzw.
Bouwjaar: 1929.
Werf: Duivendijk in Tholen (Nederland).
Functie: Zeiljacht.
Vaargebied: De Schelde en de Zeeuwse wateren.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: Zeiljacht gebouwd als een hoogaars met de typisch laag overhangende voorsteven en vloeiende lijn van het berghout.
Tuigage: De Dolfijn 2 was kottergetuigd met een grootzeil met gebogen gaffel en een fok die werd aangeslagen op de overloop voor de mastvoet op het voordek. Het schip had een kluiverboom en kluiver.
Motor: De Dolfijn 2 heeft vandaag geen motor. In de jaren 1950-1960 was er een Volvo Penta benzinemotor aanwezig.
- Documentatie van het Museum aan de Stroom (MAS).
- JALON R. 2001: Een dolfijn in het museum, Ruimschoots 1.2, 16.
- Informatie verkregen van Charles Van Regemorter (4 maart 2020).