is aangeduid als vastgesteld varend erfgoed Motorjacht Allegonda
Deze vaststelling is geldig sinds
is aangeduid als beschermd varend erfgoed Motorjacht Allegonda
Deze bescherming is geldig sinds
Geschiedenis van het vaartuig: De Allegonda werd in 1911 in Amsterdam gebouwd op de werf De Amstel. De opdrachtgever was een zekere heer Frits, die het dure schip kort na de aankoop terug doorverkocht aan Gevers. In 1916 werd het schip gekocht door M.G.G Suyver uit Amsterdam. Die heeft het schip op zijn beurt terug verkocht, vermoedelijk in 1923. Wie nadien het schip in eigendom had is niet gekend, tot in 1958 de directeur van het bedrijf Rollo het schip in handen kreeg. Als importeur van MAN-motoren, rustte hij vanzelfsprekend het vaartuig uit met een nieuw type motor: een MAN-motor van 60pK. Achtereenvolgend waren er nog eigenaars in Eindhoven, Gorinchem en de huidige eigenaar.
De tewaterlating vond plaats op donderdag 10 juni 1911 te Amsterdam. Sinds de bouw van het vaartuig zijn enkele aanpassingen gedaan. Het vooronder was oorspronkelijk bestemd voor het personeel en dus uiterst sober aangekleed. In deze ruimte zijn vandaag een bed, twee langsbanken en kasten te vinden. De stuurstand die oorspronkelijk open was, is nu overdekt. In het gangetje tussen het vooronder en het stuurhuis zijn een wastafel en kast ingebouwd. Het authentieke salon is de grootste troef van dit schip. De rijke aankleding met veel dierenmotieven in Jugendstil is van grote waarde.
Eigenaars:
Bouwjaar: 1911.
Werf: De Amstel inAmsterdam (onder leiding van Thiebout).
Functie: Pleziervaart.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De bakdeksalonkruiser Allegonda heeft een slanke en sierlijke lijn. Zoals gebruikelijk bij de bakdeksalonkruiser is het voordek verhoogd en gesloten. Achter het bakdek bevindt zich de overdekte stuurstand, die wordt gevolgd door het salon en het keukentje. Helemaal achteraan het schip is een kuip aanwezig die met een tent kan overkapt worden.
Tonnage: 13 ton waterverplaatsing.
Motor: Aanvankelijk was de motor een Daimler van 35 pk. Vandaag wordt het schip aangedreven door een MAN-diesel van 60 pk.
Interieur: Jugendstil-ontwerp door Carel Lion Cachet (1864-1945), uitgevoerd door Anton Fortuyn. In het interieur zijn vele dierenmotieven terug te vinden in diverse technieken zoals houtsnijwerk, inlegwerk, ceramiek en eterniet. In het vooronder bevindt zich het verblijf van de matrozen. Achter de stuurhut ligt het salon, gevolgd door een keukentje.
Auteurs: Van Dijck, Maarten; Vaes, Janne; Lenaerts, Tom
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)