erfgoedobject

Allegonda

varend element
ID: 99009   URI: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99009

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als vastgesteld varend erfgoed Motorjacht Allegonda
    Deze vaststelling is geldig sinds 16-06-2017

  • is aangeduid als beschermd varend erfgoed Motorjacht Allegonda
    Deze bescherming is geldig sinds 24-11-2014

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: De Allegonda werd in 1911 in Amsterdam gebouwd op de werf De Amstel. De opdrachtgever was een zekere heer Frits, die het dure schip kort na de aankoop terug doorverkocht aan Gevers. In 1916 verkocht deze het schip weer en is de geschiedenis niet meer duidelijk, tot in 1958 de directeur van het bedrijf Rollo het schip in handen kreeg. Als importeur van MAN-motoren, rustte hij vanzelfsprekend het vaartuig uit met een nieuw type motor: een MAN-motor van 60pK. Achtereenvolgend waren er nog eigenaars in Eindhoven, Gorinchem en de huidige eigenaar.

De tewaterlating vond plaats op donderdag 10 juni 1911 te Amsterdam. Sinds de bouw van het vaartuig zijn enkele aanpassingen gedaan. Het vooronder was oorspronkelijk bestemd voor het personeel en dus uiterst sober aangekleed. In deze ruimte zijn vandaag een bed, twee langsbanken en kasten te vinden. De stuurstand die oorspronkelijk open was, is nu overdekt. In het gangetje tussen het vooronder en het stuurhuis zijn een wastafel en kast ingebouwd. Het authentieke salon is de grootste troef van dit schip. De rijke aankleding met veel dierenmotieven in Jugendstil is van grote waarde.

Eigenaars:

  • 1911-1912: Frits (Amsteldijk 83 in Amsterdam).
  • 1912-1916: Gevers (Den Haag).
  • 1916-1958: eigenaar onbekend.
  • vanaf 1958: directeur van het bedrijf Rollo (importeur MAN).
  • Voor 1969: de heer van Lieshout in Eindhoven.
  • 1969 en 1971: Frans A. Meulman uit Eindhoven. Het jacht lag in de jachthaven WSV De Viking bij Den Bosch.
  • Onbekende periode na circa 1971: de heer Bosma in Den Bosch.
  • Vanaf een onbekend jaar tot 1997: Eggermont (Gorinchem).
  • Sinds 1997: Huidige particuliere eigenaar.

Bouwjaar: 1911.

Werf: De Amstel inAmsterdam (onder leiding van Thiebout).

Functie: Pleziervaart.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: De bakdeksalonkruiser Allegonda heeft een slanke en sierlijke lijn. Zoals gebruikelijk bij de bakdeksalonkruiser is het voordek verhoogd en gesloten. Achter het bakdek bevindt zich de overdekte stuurstand, die wordt gevolgd door het salon en het keukentje. Helemaal achteraan het schip is een kuip aanwezig die met een tent kan overkapt worden.

Tonnage: 13 ton waterverplaatsing.

Motor: Aanvankelijk was de motor een Daimler van 35 pk. Vandaag wordt het schip aangedreven door een MAN-diesel van 60 pk.

Interieur: Jugendstil-ontwerp door Carel Lion Cachet (1864-1945), uitgevoerd door Anton Fortuyn. In het interieur zijn vele dierenmotieven terug te vinden in diverse technieken zoals houtsnijwerk, inlegwerk, ceramiek en eterniet. In het vooronder bevindt zich het verblijf van de matrozen. Achter de stuurhut ligt het salon, gevolgd door een keukentje.

  • Informatie verkregen van Ben Meulman, zoon van een vroegere eigenaar (28 april 2017 en 1 augustus 2017).
  • Verslag KCML IV, 26 augustus 2008.
  • MANTELEERS W. 2011: M/y Allegonda is 100 jaar, Ruimschoots 11.3, 7-9.
  • RAMAKERS, H. 2011 (oktober): Eeuwelingen op Open Monumentendag, Nieuwsbrief VVBHV 51.
  • DEKINGA J. e.a. 2006 (2de ed.): Ze varen nog... onder de vlag van de Oude Glorie: bakdekkruisers, salon- en toerboten uit een nabij verleden, Leeuwarden, 11.
  • VAN 'T SPIJKER J.A.; BOSHUIZEN-HOEK T.H.; e.a. 2003: Varende motorjachten uit het begin van de pleziervaart, Lelystad-Emmeloord-Groningen, 70.
  • DE JONGE R. 18 november 2010: Varend kunstwerk Allegonda, De Waterkampioen 22, 34-39.

Bron     : -
Auteurs : Van Dijck, Maarten, Vaes, Janne
Datum  : 2013


Je kan deze pagina citeren als: Agentschap Onroerend Erfgoed 2019: Allegonda [online] https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99009 (Geraadpleegd op 21-05-2019)