erfgoedobject

Napoleon

varend element
ID: 99011   URI: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99011

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als vastgesteld varend erfgoed Motorjacht Napoleon
    Deze vaststelling is geldig sinds 16-06-2017

  • is aangeduid als beschermd varend erfgoed Motorjacht Napoleon
    Deze bescherming is geldig sinds 24-11-2014

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: De Napoleon werd in 1928-1929 gebouwd op de scheepswerf Van Praet-Dansaert in Baasrode. Het schip werd gebouwd als modelschip en familiejacht voor werfeigenaar leider Armand Van Praet. Het schip werd de ‘Robert’ gedoopt, naar de toen 12-jarige zoon van Armand Van Praet. Er werden met het jacht tochtjes gemaakt op de binnenwateren van Vlaanderen. Na meer dan veertig jaar in familiebezit, werd het schip verkocht aan de industrieel Jacques Gilliéron. De nieuwe eigenaar liet de opbouw restaureren en veranderde de naam in ‘Napoleon’. Gilliéron gebruikte het schip om met vrienden en zakenrelaties te varen. In 1982 verhuurde hij het plezierjacht aan een nautische school in Deurne. In deze korte periode als schoolschip werd de Napoleon intensief gebruikt, na een aanvaring geraakte het schip in onbruik. Kapitein ter lange omvaart Wim de Rydt kocht de Napoleon in 1985, installeerde een nieuwe motor van DAF en vernieuwde de elektriciteit. Hij gebuikte het schip voor de pleziervaart en rondvaarten in de Antwerpse haven. De Napoleon voer nu ook met vip-gasten van de Antwerpse haven. Sinds 2004 bezit de huidige Antwerpse eigenaar de Napoleon.

De Napoleon is prachtig voorbeeld van een modelschip uit de jaren 1920. Het schip fungeerde als een soort visitekaartje van de scheepswerf.

Namen en eigenaars historisch:
1929-1978: familie Van Praet – Baasrode – naam: ‘Robert'.
1978-1982: Jacques Gilliéron – Deurne – naam: ‘Napoleon’.
1982-1985: nautische school te Deurne (functie: schoolschip).
1985-2002: Wim De Rydt (en diens vennootschap Gulliver’s reizen).
sinds 2004: huidige particuliere eigenaar.

Bouwjaar: 1929.

Werf: Van Praet-Dansaert Baasrode.

Functie: Pleziervaart.

Vaargebied: Vlaamse binnenwateren.

Tonnage: 52,87 ton waterverplaatsing.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Napoleon werd gebouwd op een werf voor binnenvaartschepen en dat vertaalde zich in een aparte rompvorm en opbouw voor een motorjacht uit die periode. De voorsteven loopt loodrecht en is zeer spits. De kont van het schip is rond en geveegd om het water los te laten. Het voorste deel van het schip is typisch voor een bakdekker, terwijl het achterste deel een verkleinde versie is van een gemotoriseerd binnenvaartschip. De Napoleon is gebouwd in staalplaten op spanten. Het schip werd geklonken.

Motor(en): De originele motor was een 25 pk diesel uit 1929. Op een bepaald ogenblik werd de motor vervangen door een Deutz-Diesel. In 1986 werd die motor vervangen door een 6 cilinder DAF dieselmotor DT 615 M van 125 pk. Naast de motor werd aanvankelijk ook een steunzeil gebruikt.

Interieur: Volledig origineel en gerenoveerd. Het motorjacht heeft een neoklassiek interieur en is voornamelijk afgewerkt in mahonie. Het interieur van de Napoleon is een voorbeeld van de decoratiemode uit de jaren 1920. Op het voordek is een grote ruimte beschikbaar om op dek te zitten. Dit deel kon origineel met een zonnetent worden overkapt. Via het stuurhuis leidt een trap tot in de neoklassieke eetkamer. Via een gang aan bakboordzijde kan de keuken worden bereikt. Langs een lange gang zijn de hutten van de eigenaar en zijn familie bereikbaar. In het vooronder bevindt zich de verblijfplaats van de bemanning.

  • Informatie verstrekt door de huidige eigenaar.
  • MANTELEERS W. 2012: Napoleon in zijn Bonapartedok, Ruimschoots 12.1, 4-7.
  • DANCKAERS J. 2013 (april): Motorjacht uit 1928 gebouwd in Baasrode. Blijft Napoleon in Bonapartedok?, Varen, 12-13.

Bron     : -
Auteurs : Van Dijck, Maarten, Vaes, Janne
Datum  : 2013


Je kan deze pagina citeren als: Agentschap Onroerend Erfgoed 2019: Napoleon [online] https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99011 (Geraadpleegd op 23-05-2019)