Geschiedenis van het vaartuig: De Alice werd in 1932 gebouwd door de werf Cockerill in Hoboken. Het motorjacht was oorspronkelijk geconcipieerd om de Congolese rivieren te bevaren en zou met een stoommachine worden uitgerust. De Alice werd evenwel afgewerkt als luxejacht voor een Antwerps particulier en voer nooit in de Belgische kolonie. In de plaats van een stoommachine kreeg de Alice een hut achteraan. Als aandrijving werd een dieselmotor geïnstalleerd.
Tussen 2001 en 2006 werd de Alice in verschillende fasen gerestaureerd. De stuurhut, motor en elektriciteit werden gemoderniseerd, terwijl de romp op orde werd gebracht. Later werd ook het interieur gerestaureerd, met respect voor de originele binnenafwerking.
De Alice is een zeldzaam voorbeeld van een Belgische stalen bakdekkruiser uit het interbellum.
Eigenaars: De Alice was vanaf 1932 eigendom van een Antwerpse particulier. De eigendomssituatie is verder onbekend tot in 1980. Volgens de vorige eigenaar was vanaf 1980 Jules Van Hende eigenaar van de Alice. Die werd als eigenaar opgevolgd door Paul Seselle, Patrick Baertsoen en Carlos Galle. Eind jaren 1990 lag eigenaar Xavier Decoutere met het schip, dat toen was omgedoopt tot Waterduvel in Kampenhout. Vanaf 2000 tot 2013 was Bruno Aeyels eigenaar van de Alice. Sinds augustus 2013 heeft de Alice een nieuwe particuliere eigenaar.
Bouwjaar: 1932.
Werf: Cockerill in Hoboken.
Functie: Pleziervaart.
Vaargebied: Kanalen en rivieren van de Lage Landen.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Alice is een middelgrote en slanke bakdekker met een art déco-lijn. Het schip werd gebouwd in uitzonderlijk dik staal van 18mm. Het schip werd volledig geklonken.
Tonnage: geen gegevens.
Motor: De producent van de originele aandrijving is onbekend. In 2000 was een Peugeotmotor van 55 pk geïnstalleerd. Die motor werd tijdens de restauratie in de jaren 2000 vervangen door een Perkins 4-cilinder diesel (Prima M8OT-78 pK) uit 1991.
Interieur: De Alice heeft achteraan een kapiteinshut met twee slaapbanken. De motorruimte bevindt zich onder de stuurhut. Vlak voor de stuurhut is een kleine keuken en een werkplek aanwezig. Beide ruimtes bevatten originele elementen. Vervolgens volgt een salon met opklaptafel, twee slaapbanken en twee kasten. In de piek bevinden zich een wastafel, bergruimte en het toilet. Het interieur van de Alice is deels met tropische houtsoorten afgewerkt. De deuren bevatten glas in loodramen.
- Mondelinge informatie van Bruno Aeyels.
- Vlaggenbrieven 1998 en 2006.
- Informatie van de Vlaamse Vereniging voor het Behoud van Historische Vaartuigen.
- Brochure Oostende voor Anker 2006.