Geschiedenis van het vaartuig: Dit motorjacht werd gebouwd op de werf Thornycroft in 1955. Het schip werd ontworpen door John Thornycroft zelf voor een belangrijke klant van de werf en werd uitgerust met twee motoren van Thornycroft. De Gentiana is ontworpen met de meest geavanceerde technieken van die tijd en bij het ontwerp heeft men veel eigenschappen overgenomen van de schepen die voor de Engelse Navy gebouwd werden. Het motorjacht werd de Gentiana gedoopt, naar een typische Alpenbloem. In 1992 kocht de huidige Belgische particuliere eigenaar het schip in Majorca.
Eigenaars:
- 1955-1961: George Cock Gibson.
- 1962-1970: Willem Edward Harris.
- 1971-1977: Cyril Rex-Hassan.
- 1977-1987: Derek Leslie Howse.
- 1987-1988: Barry John Williamson.
- 1988-1992: Jackie Ann Reardon.
- Sinds 1992 de huidige Belgische particuliere eigenaar.
Bouwjaar: 1955.
Werf: J.I Thornycroft and Company Limited (Southampton - Groot Brittannië). Het jacht werd ontworpen door John Thornycroft
Functie: Pleziervaart
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De romp werd gebouwd op kiel. Op de eiken spanten werden twee lagen teak-huidbeplanking aangebracht. De eerste laag in diagonaalbouw, de tweede laag werd horizontaal aangebracht. Het dek is in teak, terwijl het dak in pine werd vervaardigd.
Tonnage: Thames: 34. Lloyd’s register: 27. Netto Register: 24,78.
Motoren: Twee parallel geplaatste zescilinder Thornycroft dieselmotoren van het type RZ6 van elk 120 pk. Kruissnelheid op twee motoren is 10 knopen bij 1200 toeren/minuut. De vier branstoftanks bevatten samen 2500 liter diesel.
Interieur: In de voorpiek bevindt zich een bergplaats en een toilet. Daarop volgt de keuken met het salon. De stuurhut met bedieningselementen en kaartentafel is met een trapje te bereiken. In het achterschip zijn een douchecel, toilet met lavabo en twee slaapkamers terug te vinden. De plankenvloeren bestaan uit eucalyptus, azalea en merbau.