Geschiedenis van het vaartuig: De Tomidi werd in 1984 geconcipieerd door de Franse scheepsarchitect Guy Ribadeau-Dumas. Het jacht werd speciaal ontworpen voor deelname aan de Whitbread Round the World Race, een bemande vierjaarlijkse wedstrijd rond de wereld in verschillende etappes. Het schip werd gebouwd in Breskens op de scheepswerf Standfast Yachts BV van de befaamde scheepsbouwer Frans Maas. Op 6 februari 1985 werd het schip te water gelaten als de Rucanor Tristar. Enkele maanden later werd het schip tentoongesteld op de eerste editie van de Flanders Technology beurs in het Gentse Citadelpark vanwege het innovatieve karakter van de bouw van het schip met materialen zoals Kevlar, titanium- en aluminiumlegeringen en een scharnierend achterschip.
Het palmares van dit vaartuig is uniek in België en Vlaanderen. De Tomidi nam twee keer deel aan de Whitbread Round the World Race. In 1985-1986 werd Staf Versluys (1929-1995) met een tienkoppige bemanning winnaar in klasse D. Versluys was een timmerman- botenbouwer die een legende werd als zeiler. Tussen 1973 en 1986 verzamelde hij een indrukwekkend palmares als wereld- en wedstrijdzeiler.
In 1989-1990 nam de Tomidi opnieuw deel aan de Whitbread Race als de Rucanor Sport met Bruno Dubois als schipper. Vanaf eind 1990 werd de Tomidi geschipperd door Dirk Gunst. Er werd aan vele grote zeilraces deelgenomen, waaronder de Fastnet Race (1985, 1989, 1997 en 2005) en de Tall Ships Race (2004, 2005, 2006, 2007, 2008 en 2012). In 1995 werd deelgenomen aan de solo race AZAB (Azores and Back) terwijl in 1996 en 2000 solo werd gezeild in de STAR-race (The Europe 1 Singlehanded Transatlantic Race) over de Atlantische oceaan.
Het schip werd in 1991 de Tomidi gedoopt en ingezet voor charter, races, initiatie en teambuilding. Als deelnemer aan onder meer de Tall Ships Race fungeert het zeiljacht als varende vertegenwoordiger van het land. Er werden naast wedstrijden ook cruises gedaan naar Denemarken (1999), de Azoren (2000), IJsland (2001), Madeira en de Azoren (2002), Ierland (2003) enzovoort. Het schip heeft sinds zijn bouw ongeveer 300.000 zeemijlen afgelegd (ongeveer 12 maal de aardbol rond)
De Tomidi werd op 17 september 2009 beschermd als varend erfgoed vanwege de scheepsarchitectuur en de wedstrijdprestaties van het schip. Het schip heeft een inspirerende rol voor de zeilsport in België. Het schip werd gebouwd met moderne composiet materialen. Het ontwerp streefde een maximale efficiëntie na door de inklapbare achtersteven.
Eigenaars:
- 1985-: Staf Versluys.
- In 1989-1990: Bruno Dubois.
- Vanaf 1990: Tomidi Consulting nv.
Bouwjaar: 1985.
Werf: Gebouwd door Frans Maas – Standfast Yachts BV Breskens, naar een ontwerp van de Parijse scheepsarchitect Guy Ribadau-Dumas.
Functie: Wedstrijdjacht.
Vaargebied: De zeven wereldzeeën.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: Sandwich constructie van met glasvezel versterkt polyester met een kern van balsahout. Bij de bouw werd gebruik gemaakt van een negatieve mal.
Tonnage: 18 brutoton.
Tuigage: Fractioneel 7/8 sloepgetuigd wedstrijdjacht. Het maximale zeiloppervlak bedraagt 330 m².
Motor(en) (keerkoppeling) : Volvo Penta MD30 van 49,3 kW.
Interieur: Het interieur van de laatste wereldomvaart werd mits een aantal aanpassingen behouden. Het schip heeft momenteel vijftien slaapplaatsen. Er is een zithoek, keukentje, toilet en een lavabo aanwezig.
- Informatie van de eigenaar.
- MANTELEERS W. (2016): Tomidi, erfgoed? Ruimschoots 16.3, 12-14.