Stern

inventaris varend erfgoed

Locatie

Alternatieve naam Loodsboot 5
Provincie Oost-Vlaanderen
Gemeente Gent
Deelgemeente Onbepaald
Straat
Locatie Gent (Oost-Vlaanderen)
Status Gesloopt

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Inventarisatie varend erfgoed fase I (geografische inventarisatie: 01-10-2010 - 30-09-2013).

Juridische gevolgen

Beknopte karakterisering

Typologieloodsboten, motorschepen, zeeschepen
Dateringna WO II
Materiaalstaal
Betrokken personen
Tags Operationele schepen, Loodsboot

Afmetingen

Inventarisatie varend erfgoed fase I (04-09-2012)

Lengte 49,5 m
Breedte 8,4 m
Diepgang 3,6 m

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: De Stern werd als loodsboot nummer 5 gebouwd op de scheepswerf Béliard-Crighton in Oostende in 1950. Het schip is een pronkstuk van het kunnen van Béliard-Crighton vlak na de Tweede Wereldoorlog.

De loodstender was twee weken op zee en werd dan afgelost door een ander schip. Aan boord verbleven de loodsen die met kleine jollen tot bij de vrachtschepen werden gebracht.

Sinds enkele decennia ligt de Loodsboot 5 als de Stern in Gent. Het schip diende er als het onderkomen voor de dienst Schipperij van het Havenbedrijf Gent.

Eigenaars:

  • Het staatsloodswezen.
  • De huidige eigenaar is het Gentse Havenbedrijf.

Bouwjaar: 1950.

Werf: Béliard-Crighton Shipyard, Oostende.

Functie: Het schip diende aanvankelijk als loodstender en later als onderkomen voor diensten van de haven van Gent.

Vaargebied: Aanvankelijk voer het Loodsschip 5 voor de Belgische kust. De laatste decennia lag het schip in de haven van Gent aan de kade.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: Geklonken stalen romp.

Tonnage: 499 brutoton.

Motor: De Stern heeft een ruime motorkamer. Centraal staat de SEM Carels dieselmotor G35r. De zescilindermotor leverde 1050 pk. In het motorruim staan voorts twee groepen opgesteld van de Ateliers La Meuse uit Luik. De opgewerkte stroom werd gebruikt voor de pompen en een compressor. De persluchttank voor het opstarten van de hoofdmotor is aanwezig. Ook het elektrisch schakelbord staat in de motorkamer opgesteld evenals de verwarmingsinstallatie. De schroef werd verwijderd.

Uitrusting: Naast de gebruikelijke scheepsuitrusting zoals ankers, bolders, enzovoort, was het belangrijkste stuk uitrusting van de voormalige loodsboot de hijsinstallatie om de jollen in en uit het water te hijsen. Aanvankelijk waren er twee gieken voorzien. Vandaag is er nog één giek aanwezig. De ankerlier op het voordek werd verwijderd.

Interieur: Het interieur van de voormalige loodsboot is nog bijzonder compleet. Enkel de brug werd leeggemaakt. Er zijn geen instrumenten of stuurwiel meer aan te treffen. Op de rest van het schip is het originele meubilair, de betimmering en het sanitair aanwezig. Het interieur van het schip is merkwaardig goed bewaard omdat het Gentse Havenbedrijf nooit heeft geïnvesteerd in een modernisering of aanpassing van het schip. De loodsen hadden per twee een kajuit ter beschikking. De kajuiten van de loodsen liggen achteraan het schip en geven uit op een lange gang. Voor de bemanning was er aparte accommodatie voorzien vooraan het schip op een lager gelegen niveau. Daar waren vier kajuiten voor telkens vier bemanningsleden voorzien. De commandant en zijn officieren hadden eigen kajuiten ter beschikking. De commandant had naast een kajuit ook een eigen salon. Er is een grote kombuis en een ruime refter met de originele tafels en stoelen. Het schip telde meerdere opslag- en werkplaatsen.

  • LEBLANC J. 2007: Volle kracht vooruit. Geschiedenis van het staatsloodswezen van 1914 tot nu, Tielt.

Bron: -

Auteurs: Van Dijck, Maarten

Datum tekst: 2014

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.