Loodsboot 4

inventaris varend erfgoed

Locatie

Alternatieve naam Scorpios
Provincie West-Vlaanderen
Gemeente Oostende
Deelgemeente Onbepaald
Straat
Locatie Oostende (West-Vlaanderen)
Status Varend erfgoed in het water

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Inventarisatie varend erfgoed fase I (geografische inventarisatie: 01-10-2010 - 30-09-2013).

Juridische gevolgen

is vastgesteld als varend erfgoed Loodsboot 4

Deze vaststelling is geldig sinds 16-06-2017.

Beknopte karakterisering

Typologieloodsboten, motorschepen, zeeschepen
Dateringna WO II
Materiaalstaal
Betrokken personen
Tags Operationele schepen, Loodsboot

Afmetingen

Inventarisatie varend erfgoed fase I (20-06-2011)

Lengte 49,5 m
Breedte 8,4 m
Diepgang 3,6 m

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: Loodsboot 4 werd in 1950 gebouwd bij Béliard-Crighton in Oostende. Het schip is een pronkstuk van het kunnen van Béliard-Crighton vlak na de Tweede Wereldoorlog.

De loodstender was twee weken op zee en werd dan afgelost door een ander schip. Aan boord verbleven de loodsen die met kleine jollen tot bij de vrachtschepen werden gebracht.

De loodsboot 4 heeft gediend van 1950 tot 1975. Vanaf dat ogenblik werd het schip gebruikt als lijnvisser tot in 1993. In de jaren nadien werd de loodsboot 4 omgebouwd tot hotel met gastenkamers aangemeerd in het Vuurtorendok in Oostende en kreeg het de naam Scorpios. Nu is het schip in handen van particuliere eigenaars die de boot zijn oude naam teruggegeven hebben.

Eigenaars:

  • Het staatsloodswezen.
  • Nadien onbekend.

Bouwjaar: 1950.

Werf: Béliard-Crighton, Oostende.

Functie: Loodsboot en later gastenverblijf.

Vaargebied: Belgische kustwateren.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: Geklinknagelde stalen romp.

Tonnage: 499 brutoton.

Motoren en keerkoppeling: De loodsboot 4 werd aangedreven door een SEM Carels dieselmotor G35r. De 6-cilindermotor leverde 1050 pk bij 195 toeren per minuut. De loodsboot 4 kon een kruissnelheid halen van 14,3 knopen. De motor is buiten werking, maar vormt een indrukwekkend relict.

Uitrusting: Naast de gebruikelijke scheepsuitrusting zoals ankers, bolders, enzovoort, was het belangrijkste stuk uitrusting van de voormalige loodsboot de hijsinstallatie om de jollen in en uit het water te hijsen. Vandaag zijn de twee gieken niet meer aanwezig.

Interieur: Het interieur van de voormalige loodsboot is nog grotendeels aanwezig. De machinekamer, kajuiten van de bemanning, kajuiten van de loodsen, de mess, ruimte voor de stuurinrichting, voorraadkamer en werkplaats zijn nog compleet. De brug werd leeggehaald en enkele ruimtes zijn voor andere doelstellingen dan de orignele aangepast.

  • LEBLANC, J. 2007: Volle Kracht Vooruit. Geschiedenis van het staatsloodswezen van 1914 tot nu, Tielt.

Bron: -

Auteurs: Van Dijck, Maarten

Datum tekst: 2014

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.