is aangeduid als vastgesteld varend erfgoed Motorjacht Kromme Balg
Deze vaststelling is geldig sinds
Geschiedenis van het vaartuig: De Kromme Balg is een patrouillevaartuig van de Nederlandse Rijkspolitie dat sinds 1976 als pleziervaartuig wordt gebruikt.
In 1940 gaf de Nederlandse Rijkspolitie opdracht aan de scheepswerf De Vries-Lentsch in Noord-Amsterdam om drie patrouillevaartuigen te bouwen. De werf leverde de Kromme Balg in 1942 aan de Rijkspolitie. Er bestaat enige onduidelijkheid over de nummering van de drie schepen. Volgens een publicatie over de Nederlandse politieboten, gekoppeld aan informatie van de huidige eigenaar, zou de Kromme Balg gebouwd zijn als de RP XXI.
Het schip doet aanvankelijk dienst als rivierpatrouilleschip in Zwijndrecht en verhuist in 1949 naar Zutphen (Gelderse IJsel). In 1954 volgt de overplaatsing naar Tiel. In 1955 wordt het naamsein gewijzigd in RP 66 en in 1957 in RP 59. Het schip krijgt nog meerdere keren andere posten: Groningen in 1960, Delftzijl in 1971 en uiteindelijk Harderhaven. In 1976 wordt de RP 59 verkocht aan een particuliere eigenaar. In 2012 krijgt het schip een Belgische eigenaar.
Eigenaars:
Bouwjaar: 1942.
Werf: De Vries-Lentsch, Amsterdam (Nederland).
Functie: Patrouillevaartuig tot 1976, nadien in gebruik als pleziervaartuig.
Vaargebied: Nederlandse en Vlaamse binnenwateren.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Kromme Balg is een kofferdekkruiser met bakdek.
Tonnage: circa 7 brutoton.
Motor: Kromhout 4LSDK diesel (motornummer 11050) van 40 pk (29,4 kw). De motor werd in 1950 ingebouwd in een ander type patrouilleschip, de RP 45, en werd later in de Kromme Balg ingezet.
Interieur: Geen gegevens.
Auteurs: Van Dijck, Maarten
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)