Enereffa

inventaris varend erfgoed

Locatie

Alternatieve naam NRFA
Provincie Oost-Vlaanderen
Gemeente Gent
Deelgemeente Onbepaald
Straat
Locatie Gent (Oost-Vlaanderen)
Status Varend erfgoed in het water

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Inventarisatie varend erfgoed fase I (geografische inventarisatie: 01-10-2010 - 30-09-2013).

Juridische gevolgen

is vastgesteld als varend erfgoed Runabout Enereffa

Deze vaststelling is geldig sinds 16-06-2017.

Beknopte karakterisering

Typologiemotorschepen, pleziervaartuigen
Dateringna WO II
Materiaalhout
Tags Runabout

Afmetingen

Inventarisatie varend erfgoed fase I (06-05-2013)

Lengte 7,3 m
Breedte 2,25 m

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: De Enereffa is een runabout die in 1948 door de Zweedse werf Molanders op het eiland Lidingö (bij Stockholm) werd gebouwd.

Een runabout is een kleine motorboot die kan worden gebruikt voor snelvaren, vissen en waterski. In professionele context kan een runabout worden ingezet als tender voor een groter schip. Het scheepstype ontstond in de jaren 1920. Aanvankelijk waren het geverniste houten boten die al vroeg in de ontwikkeling een stuurwiel kregen in plaats van een helmstok. Dit liet toe om de piloot vooraan in de boot te laten plaatsnemen. De cockpits werden afgeschermd door een windscherm. De eerste grote ontwerpers en producenten waren de Amerikaanse Hacker Boat Company en Chris-Craft. Het type werd beroemd in de jaren 1950 en 1960 door de sportieve Italiaanse runabouts van Carlo Riva. Ook noordoost Europa had een sterke traditie in de bouw van kleine houten motorboten.

De Enereffa is een ontwerp van Nils Nilsson. Er werden drie exemplaren van het ontwerp gebouwd. De opdrachtgever voor de bouw van de Enereffa was directeur van het bedrijf Nordiska Rör Forselius Alpen. Vandaar dat het schip aanvankelijk de NRFA werd gedoopt.

De Enereffa wisselde ongeveer vier keer van eigenaar voordat de huidige Belgische particuliere eigenaar de boot ergens tussen 2005 en 2008 in België importeerde.

Eigenaars:

  • De opdrachtgever voor de bouw in 1948 was directeur van het bedrijf Nordiska Rör Forselius Alpen.
  • Sinds circa 2005-2008 heeft de Enereffa een Belgische particuliere eigenaar.

Bouwjaar: 1948.

Werf: Molanders op Lidingö (Zweden).

Functie: Pleziervaart.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: Het onderwaterschip werd langgerekt en vlak ontworpen om te planeren. De huidplanken in mahogany werden karveel aangebracht op eiken en ijzeren spanten.

Motor: De boot heeft een ingebouwde motor. De originele motor werd vervangen door een Volvo Penta, BB 145 benzinemotor van 106,6 kw.

Bron: -

Auteurs: Van Dijck, Maarten

Datum tekst: 2014

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.