Geschiedenis van het vaartuig: De stoomsleepboot Amical werd in 1914 gebouwd op de werf Huiskens en Van Dijk in Dordrecht (Nederland) in opdracht van het bedrijf A. en H. van den Bosch uit dezelfde stad. Het schip heette aanvankelijk de Jeanne. Begin jaren 1950 werd het schip omgedoopt tot de Amical.
De Amical werd vanaf begin jaren 1950 ingezet door de firma A. Haeck en van der Meersche uit Dendermonde. In 1986 werd de stoomsleepboot aan het Nationaal Scheepvaartmuseum van Antwerpen geschonken. Het schip werd op de Orteliuskaai geplaatst. In 2018 werd de Amical naar de droogdokkensite aan het Kattendijkdok verplaatst. Vandaag maakt het deel uit van de collectie van het Museum aan de Stroom (MAS).
Eigenaars:
- 1914-1915: A. en H. van den Bosch uit Dordrecht (Nederland), naam: Jeanne.
- 1915-1916: nv Stoomsleepdienst Jeanne in Rotterdam, naam: Jeanne.
- 1916-1926: nv Algemeen Bevrachtingskantoor in Rotterdam, naam: Jeanne.
- 1926- : nv Stoomsleepvaartmaatschappij Marie II in Dordrecht.
- Circa 1930-1950: een eigenaar in Andenne (België), naam: Jeanne.
- Begin jaren 1950-1986: A. Haeck en van der Meersche uit Dendermonde, nieuwe naam: Amical.
- 1986-vandaag: Nationaal Scheepvaartmuseum van Antwerpen (vandaag het MAS).
Bouwjaar: 1914.
Werf: De werf en machinefabriek Huiskens en Van Dijk in Dordrecht (Nederland).
Functie: De Amical werd gebruikt als sleepboot en als agitatiebaggervaartuig. In die laatste functie sleepte de Amical een ploeg.
Vaargebied: De Maas en Waal in Nederland en de Schelde in België.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Amical is een stalen schip dat werd geklonken. Op een aantal plaatsen werd de romp gedubbeld. Daarbij werden de nieuwe staalplaten tegen de bestaande romp gelast. Het schip heeft een rechte boeg en geveegde achtersteven om het water los te laten. Centraal op het dek staat de stuurhut met er vlak achter de koelkast boven de machinekamer. Op de koelkast staat de imposante schoorsteen van de stoomketel. Vlak voor de stuurhut staat een vlaggenmast.
Tonnage: 21 ton bruto.
Motor: Het schip werd niet door een motor, maar door een stoommachine van 120 pk aangedreven. De oorspronkelijke stoomketel werd in 1943 vervangen door een stoomketel van de firma Piedboeuf in Jupille. Vanaf 1812 vervaardigde Jacques Pascal Piedboeuf in de buurt van Luik stoomketels. Het bedrijf beschikte ook over vestigingen in Aken en Düsseldorf.
Uitrusting: Onbekend.
Interieur: Kapiteinsverblijf in het vooronder en verblijf van de machinist en stoker in het achteronder.
- Rapport inspectie Monumentenwacht Varend Erfgoed 22 januari 2008, nr. V-02/2008/VE.
- SCHAINBERG H. 1997: Die belgische Beeinflussing der Frühindustrialisierung im Aachener Raum, ca. 1820-1860. Onuitgegeven doctoraatsverhandeling, Universiteit Trier.
- www.debinnenvaart.nl/schip_detail/8282/ (geraadpleegd op 27 februari 2014).
- Mondelinge informatie van Cees Rademakers (7 mei 2020).