Amical

inventaris varend erfgoed

Locatie

Alternatieve naam Jeanne
Provincie Antwerpen
Gemeente Antwerpen
Deelgemeente Onbepaald
Straat
Locatie Antwerpen (Antwerpen)
Status Varend erfgoed op het droge

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Inventarisatie varend erfgoed fase I (geografische inventarisatie: 01-10-2010 - 30-09-2013).

Juridische gevolgen

is vastgesteld als varend erfgoed Sleepboot Amical

Deze vaststelling is geldig sinds 16-06-2017.

Beknopte karakterisering

Tags Sleepboot

Afmetingen

Inventarisatie varend erfgoed fase I (06-12-2010)

Lengte 18,64 m
Breedte 4,85 m
Diepgang 2,2 m

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: De stoomsleepboot Amical werd in 1914 gebouwd op de werf Huiskens en Van Dijk in Dordrecht (Nederland) in opdracht van het bedrijf A. en H. van den Bosch uit dezelfde stad. Het schip heette aanvankelijk de Jeanne. In 1926 werd het schip omgedoopt tot de Amical.

De Amical werd vanaf 1930 ingezet door de firma A. Haeck en van der Meersche uit Dendermonde. In 1986 werd de stoomsleepboot aan het Nationaal Scheepvaartmuseum van Antwerpen geschonken. Het schip werd op de Orteliuskaai geplaatst. Vandaag maakt het deel uit van de collectie van het Museum aan de Stroom (MAS).

Eigenaars:

  • 1914-1915: A. en H. van den Bosch uit Dordrecht (Nederland).
  • 1915-1916: nv Stoomsleepdienst Jeanne in Rotterdam.
  • 1916-1926: nv Algemeen Bevrachtingskantoor in Rotterdam.
  • 1926-1930: nv Stoomsleepvaartmaatschappij Marie II in Dordrecht.
  • 1930-1986: A. Haeck en van der Meersche uit Dendermonde.
  • 1986-vandaag: Nationaal Scheepvaartmuseum van Antwerpen (vandaag het MAS).

Bouwjaar: 1914.

Werf: Huiskens en Van Dijk in Dordrecht (Nederland).

Functie: De Amical werd gebruikt als sleepboot en als agitatiebaggervaartuig. In die laatste functie sleepte de Amical een ploeg.

Vaargebied: De Maas en Waal in Nederland en de Schelde in België.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Amical is een stalen schip dat werd geklonken. Op een aantal plaatsen werd de romp gedubbeld. Daarbij werden de nieuwe staalplaten tegen de bestaande romp gelast. Het schip heeft een rechte boeg en geveegde achtersteven om het water los te laten. Centraal op het dek staat de roef met er vlak achter de imposante schoorsteen van de stoomketel. Vlak voor de roef staat een vlaggenmast.

Tonnage: 21 ton bruto.

Motor: Het schip werd niet door een motor, maar door een stoommachine van 120 pk aangedreven. De stoomketel werd door de firma Piedboeuf in Jupille gebouwd. Vanaf 1812 vervaardigde Jacques Pascal Piedboeuf in de buurt van Luik stoomketels. Het bedrijf beschikte ook over vestigingen in Aken en Düsseldorf.

Uitrusting: Onbekend.

Interieur: Onbekend.

  • Rapport inspectie Monumentenwacht Varend Erfgoed 22 januari 2008, nr. V-02/2008/VE.
  • SCHAINBERG H. 1997: Die belgische Beeinflussing der Frühindustrialisierung im Aachener Raum, ca. 1820-1860. Onuitgegeven doctoraatsverhandeling, Universiteit Trier.
  • www.debinnenvaart.nl/schip_detail/8282/ (geraadpleegd op 27 februari 2014).

Bron: -

Auteurs: Van Dijck, Maarten

Datum tekst: 2014

Relaties

maakt deel uit van Maritiem park

Jordaenskaai zonder nummer, Antwerpen (Antwerpen)

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.