is aangeduid als vastgesteld varend erfgoed Sleepboot Amical
Deze vaststelling is geldig sinds
is aangeduid als beschermd varend erfgoed Stoomsleepboot Amical
Deze bescherming is geldig sinds
is deel van de aanduiding als vastgesteld bouwkundig erfgoed Maritiem park
Deze vaststelling is geldig sinds
is aangeduid als beschermd varend erfgoed Stoomsleepboot Amical
Deze bescherming was geldig van tot
is deel van de aanduiding als vastgesteld bouwkundig erfgoed Maritiem park
Deze vaststelling was geldig van tot
Geschiedenis van het vaartuig: De stoomsleepboot Amical werd in 1914 gebouwd op de werf Huiskens en Van Dijk in Dordrecht (Nederland) in opdracht van het bedrijf A. en H. van den Bosch uit dezelfde stad. Het schip heette aanvankelijk de Jeanne. Begin jaren 1950 werd het schip omgedoopt tot de Amical.
De Amical werd vanaf begin jaren 1950 ingezet door de firma A. Haeck en van der Meersche uit Dendermonde. In 1986 werd de stoomsleepboot aan het Nationaal Scheepvaartmuseum van Antwerpen geschonken. Het schip werd op de Orteliuskaai geplaatst. In 2018 werd de Amical naar de droogdokkensite aan het Kattendijkdok verplaatst. Vandaag maakt het deel uit van de collectie van het Museum aan de Stroom (MAS).
Eigenaars:
Bouwjaar: 1914.
Werf: De werf en machinefabriek Huiskens en Van Dijk in Dordrecht (Nederland).
Functie: De Amical werd gebruikt als sleepboot en als agitatiebaggervaartuig. In die laatste functie sleepte de Amical een ploeg.
Vaargebied: De Maas en Waal in Nederland en de Schelde in België.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Amical is een stalen schip dat werd geklonken. Op een aantal plaatsen werd de romp gedubbeld. Daarbij werden de nieuwe staalplaten tegen de bestaande romp gelast. Het schip heeft een rechte boeg en geveegde achtersteven om het water los te laten. Centraal op het dek staat de stuurhut met er vlak achter de koelkast boven de machinekamer. Op de koelkast staat de imposante schoorsteen van de stoomketel. Vlak voor de stuurhut staat een vlaggenmast.
Tonnage: 21 ton bruto.
Motor: Het schip werd niet door een motor, maar door een stoommachine van 120 pk aangedreven. De oorspronkelijke stoomketel werd in 1943 vervangen door een stoomketel van de firma Piedboeuf in Jupille. Vanaf 1812 vervaardigde Jacques Pascal Piedboeuf in de buurt van Luik stoomketels. Het bedrijf beschikte ook over vestigingen in Aken en Düsseldorf.
Uitrusting: Onbekend.
Interieur: Kapiteinsverblijf in het vooronder en verblijf van de machinist en stoker in het achteronder.
Auteurs: Van Dijck, Maarten
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)