erfgoedobject

Anna

varend element
ID
99099
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99099

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als vastgesteld varend erfgoed Opduwer Anna
    Deze vaststelling is geldig sinds

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: De Anna werd in 1932 gebouwd op een onbekende werf in Nederland. Het scheepje werd als opduwer gebruikt. Een opduwer is een klein motorscheepje van minimaal vier tot maximaal zeven meter. Het type ontstond aan het einde van de jaren 1920 als hulpmiddel voor het verplaatsen van vrachtvaartuigen zonder motor. Aan het motoriseren van bestaande vrachtschepen waren immers nadelen verbonden. Zo moest een vrachtschip gekoppeld aan een opduwer minder tol betalen dan een gemotoriseerd vrachtschip. Bovendien was het schroefrendement van een opduwer hoger dan dat van een gemotoriseerd vrachtschip. De bouw van vrachtschepen liet immers niet toe om de schroef op een efficiënte manier te installeren. Vaak werden de opduwers achteraan de bakboordzijde bevestigd om te compenseren voor een rechtsdraaiende schroef.

De Anna heeft in Nederland gevaren tot in 2002, maar was toen al enige decennia niet meer in commercieel gebruik. De originele naam van de Anna is onbekend. De Anna heette tussen 1991 en 2002 de Fiat. In 2002 kocht de Belg Dirk Ramakers de Anna. Hij restaureerde het opduwertje en nam deel aan watererfgoedevenementen. In april 2013 werd het Rijn- en Binnenvaartmuseum eigenaar van de Anna.

Eigenaars:

  • De eigenaars zijn voor 1983 onbekend.
  • 1983-1988: Jaap Riedel uit Groningen (Nederland).
  • 1989-1991: Onbekend.
  • 1991-2001: Erik Oldenburg uit Appingedam (Nederland).
  • 2001-2002: R. Van der Zee uit Dintelsas (Nederland).
  • 2002-2013: Dirk Ramakers uit Alken.
  • 2013-: Het Rijn- en Binnenvaartmuseum in Antwerpen.

Bouwjaar: 1932.

Werf: Onbekend.

Functie: De Anna werd gebruikt om vrachtschepen zonder motor naar hun bestemming te duwen.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Anna heeft een geklonken stalen romp. De meeste opduwers werden, zoals de Anna, wat steviger en zwaarder gebouwd dan scheepjes van vergelijkbare lengte. Omdat de motor redelijk sterk moest zijn, werd de fundatie van de motor en het schroefassysteem zwaar uitgevoerd. Het centrale roefje dient als machinekamer.

Tonnage: twee ton bruto.

Motor en keerkoppeling: De Anna wordt aangedreven door een ABC diesel type 1 BMZ (serienummer 3957) uit 1932. De tweetakt motor met 1 cilinder wordt handmatig gestart en levert 11 pk bij 650 toeren per minuut. De keerkoppeling is een mechanische GLAN.


Auteurs: Van Dijck, Maarten
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Anna [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99099 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.