Geschiedenis van het vaartuig: De Anne werd in 1941 gebouwd in Boom op de werf Alfons Joostens in opdracht van de familie Van den Berge, waarvan de nazaten vandaag nog veerman zijn. Lange tijd deed de Anne dienst op de Rupel tussen Wintam en Niel. Bij de overstromingsramp van 1953 werd het schip ingezet bij het reddingswerk en de bergingswerkzaamheden. Rond 2000 werd het scheepje uit dienst genomen en vervangen door een grotere, moderne vlet. De Anne werd nog enige tijd als reserve-veerboot achter de hand gehouden.
Op een bepaald ogenblik werd het piepkleine houten stuurkotje op het achterdek vervangen door een groter, metalen stuurhuis. Het vletje was oorspronkelijk volledig geklonken. Bij reparaties waarbij de oorspronkelijke scheepshuid werd gedubbeld, werden de staalplaten evenwel gelast. De oorspronkelijke luchtgekoelde Lister-motor werd in de jaren 1980 vervangen door een Mercedes OM-616.
In 2005 schonk de veerman Peter Van den Berge het vletje aan vzw Tolerant voor het symbolische bedrag van een euro. Tussen 2007 en 2009 werd de romp van de Anne gerestaureerd en de motor gereviseerd. Er werd een nieuwe houten vloer gelegd, het stuurhuis werd omgebouwd en van een houten bovenbouw voorzien.
Eigenaars:
- De familie Van den Berge.
- Sinds 2005: Tolerant vzw en de gemeente Kruibeke.
Bouwjaar: 1941.
Werf: Alfons Joostens in Boom.
Functie: Veerpont.
Vaargebied: De Schelde en de Rupel.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De stalen romp werd aanvankelijk geklonken. De latere herstellingen aan de romp werden gelast. De stalen stuurhut, die niet origineel was, werd tussen 2007 en 2009 vervangen door een gedeeltelijk houten stuurhuis.
Tonnage: Onbekend.
Motor: Mercedes OM-616 van 33 kw.