erfgoedobject

Emmerbaggermolen B4

varend element
ID
99117
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99117
Dit erfgoedobject heeft geen erfgoedwaarde meer. De erfgoedwaarden waarom we het object opnamen in de inventaris, zijn niet meer aanwezig, bijvoorbeeld door verbouwing of sloop.

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: De Emmerbaggermolen 4 of B4 werd in 1929 in Kinderdijk (Nederland) op de werf J.K. Smit gebouwd in opdracht van het Gemeentelijke Havenbedrijf Antwerpen. De Emmerbaggermolen 4 werd ingezet voor het uitbaggeren van de haven. Het gaat om een vaartuig zonder eigen voortbewegingsmiddelen dat gesleept moest worden.

Het baggermechanisme bestaat uit een baggerladder die kan worden neergelaten tot een diepte van 16 meter door middel van een lier vooraan het vaartuig. Rond de baggerladder beweegt een emmerketting waarop grote emmers van 900 liter werden gemonteerd. De baggerspecie wordt in de emmers opgeschept en leeggegoten bovenaan de ladder. De baggerspecie glijdt vervolgens in het ruim van een binnenvrachtschip dat naast de emmerbaggermolen ligt. Het vaartuig heeft een baggercapaciteit van 860 m³ per uur.

De emmerketting en de lier om de ladder op en neer te laten werden aangedreven door dieselelektrische machines. In 1966 en 1982-1983 werden belangrijke revisiewerken uitgevoerd op respectievelijk de Scheepswerven Sint Pieter nv en de Scheepswerf van Rupelmonde nv.

De Emmerbaggermolen 4 werd eind 2009 uit de vaart genomen. Het vaartuig werd enkele jaren later gesloopt.

Eigenaars: Het Gemeentelijke Havenbedrijf Antwerpen.

Bouwjaar: 1929.

Werf: J.K. Smit in Kinderdijk (Nederland).

Functie: Baggerschip.

Vaargebied: De haven van Antwerpen.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Emmerbaggermolen 4 werd gebouwd in geklonken staal. Bij latere werken werd een aanzienlijk deel van het originele staal vervangen door gelaste staalplaat. Het gaat om een lang en vlak vaartuig met op het voorschip de bedieningscabine en op het middenschip het hoofdbelfort. Centraal is de baggerladder met de emmers geïnstalleerd.

Tonnage: Onbekend.

Motor: Het vaartuig heeft geen eigen aandrijving, maar werd gesleept. De baggerinstallatie werd dieselelektrisch aangedreven. De elektriciteit werd opgewekt door dieselmotoren. Verscheidene Ward-Leonardgroepen werden ingezet om de opgewekte stroom door te schakelen naar de elektromotoren die de ladderlier en de emmerketting aandreven.

Vandaag is de boordnetgenerator, die eveneens de ladderlier aandrijft, een 6 cilinder Dorman 6LE II van 248 pk bij 1800 omwentelingen per minuut. De elektriciteit voor de emmerketting wordt geleverd door een Dorman Seaking van 345 kw. Voor de overbrenging op de emmerketting wordt gebruik gemaakt van een reductiekast Twin disc MG 514 D.

Uitrusting: Op het dek werden twee kolomkranen geïnstalleerd van de ateliers de Lessines met een maximum hefvermogen van 6 ton.

Interieur: Onder het hoofddek liggen de motorkamer, verscheidene magazijnen en een verblijfsruimte voor het personeel.

  • Dossier van de B4 baggermolen in het archief van Antwerpse Gemeentelijke Havenbedrijf.
  • DEKKER A, VANDERSMISSEN H. en STAM J. 2011: Het grote baggermolenboek, Sliedrecht.
  • DE VRIESE G. 2010: Ons maritiem erfgoed wordt verder begraven in Nederland, Ruimschoots 10.3, 5-7.

Auteurs: Van Dijck, Maarten
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Emmerbaggermolen B4 [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99117 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.