Geschiedenis van het vaartuig: De Vlotkraan 18 werd gebouwd in het kader van het Tienjarenplan voor de uitbreiding van de Antwerpse haven tussen 1956 en 1965. Met het Tienjarenplan werd het dokvolume verdubbeld en bereikte de havenuitbreiding de Nederlandse grens. Verschillende polderdorpen moesten plaats ruimen voor nieuwe dokken.
Het Tienjarenplan hield ook een aanpassing van de logistieke keten in. De stad Antwerpen bestelde zeven vlotkranen voor de behandeling van stukgoederen. Het ponton van de Vlotkraan 18 werd in Temse gebouwd op de Boelwerf. De kraan zelf werd door de Boomse Metaalwerken gebouwd. De vlotkraan werd in 1965 opgeleverd.
De kraan werd rond 2012 uit dienst genomen.
Eigenaars: Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen.
Bouwjaar: 1962.
Werf: Jos Boel en zonen in Temse en de Boomse metaalwerken.
Functie: De Vlotkraan 18 was een drijvende stukgoedkraan die werd gebruikt voor het laden en lossen van zeeschepen.
Vaargebied: De haven van Antwerpen.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Vlotkraan 18 is een ponton met hefkraan op pennenrad. Het gaat om een stalen romp met doorlopend dek. Er is een machinekamer met alternator voor het opwekken van wisselstroom voorzien.
Tonnage: 286,7 m³ waterverplaatsing bij een inzinking van 141 centimeter.
Motor: De Vlotkraan 18 heeft geen eigen voortstuwingsmechanisme of roer.
Uitrusting: Op het ponton is een kraan van de Boomse Metaalwerken geïnstalleerd. De kraan heeft 5 ton hefvermogen over 17,5 meter en 4 ton over 22 meter. De kraan wordt dieselelektrisch aangedreven. De originele motor van MWM, type RHS 526 S van 200 pk, is nog aanwezig. De motor wordt gebruikt om wisselstroom op te wekken met de alternator voor het aandrijven van de elektrische kraan. Er staat een verhaal- en ankerlier op het ponton.
Interieur: Onbekend.
- Meetbrief Vlotkraan 18, 6 oktober 1982.
- VERBRAEKEN P. 9 maart 2011: Haven zoekt adoptieouders voor baggermolen en kraan, Gazet van Antwerpen, 56.
- VRELUST J. 2012: Antwerpen wereldhaven. Over handel en scheepvaart, Antwerpen.