Geschiedenis van het vaartuig: De Nostalgie werd in 1961 gebouwd in Zeebrugge op de werf van De Graeve voor rekening van Raphaël Beyen. Het schip werd in de haven van Oostende geregistreerd als de O.116. Het schip voer aanvankelijk onder de naam Lucie-Jenny. Het werd voor de kustvisserij gebruikt met een uitrusting voor de boomkorvisserij. In 1973 werd het schip Caroline gedoopt. In 2015 werd Nieuwpoort de thuishaven en werd het schip omgedoopt tot de N.116 Nostalgie. Het vaartuig viste op garnalen. In 2020 kreeg het vaartuig een nieuwe eigenaar en kwam een einde aan de carrière als kustvisser. Het vaartuig wordt voortaan recreatief gebruikt vanuit de haven van Zeebrugge.
Eigenaars:
- 1961-1973: Raphaël Beyen.
- 1973-2008: Marcel Bouilliart.
- 2008-2015: Michel Deley en Caroline Bouilliaert.
- 2015-2020: Sam en Diederik Zwertvaegher.
- Vanaf 2020: de huidige particuliere eigenaar.
Bouwjaar: 1961.
Werf: Leon de Graeve in Zeebrugge.
Functie: Vissersschip.
Vaargebied: De West-Europese kustwateren.
Vracht: De Nostalgie heeft een visruim van 7,55 ton (nettotonnage of laadvermogen).
Beschrijving romp, constructie en opbouw: Het schip werd gebouwd in hout. Het scheepstype wordt aan de Belgische kust een garnalenvisser genoemd. Het gaat terug op het negentiende-eeuwse gezeilde houten kielschip zonder spiegel. De moderne variant heeft evenwel overhangende stevens wat toelaat om het roerwerk intern op te stellen en een efficiënte schroef te installeren. De Nostalgie werd voorzien van een hoge vooropbouw in staal, de zogenaamde stormbak. Ook de stuurhut is in staal uitgevoerd.
Tonnage: 29,75 brutoton en 7,55 nettoton.
Motoren: De originele motor was een Bolnes diesel van 120 pk uit 1959. In 1973 werd een Caterpillar dieselmotor van 193 pk geïnstalleerd. Die motor werd op zijn beurt in 1987 vervangen door een nieuwe Caterpillar van hetzelfde vermogen.
Uitrusting: De Nostalgie was aanvankelijk uitgerust als zijtreiler. Het schip werd aangepast voor de boomkorvisserij.
Interieur: Het interieur bestaat uit de stuurhut en het verblijf van de bemanning in het achteronder. Het interieur van het achteronder is in goede staat bewaard.