Geschiedenis van het vaartuig: De Apollo is een overnaads gebouwde Oostzeejol. Het schip werd in 1931 als vissersschip gebouwd bij Jensen in Nyborg (Denemarken). Er was een bun voorzien om levende vis tot in de haven te transporteren. In 1974 werd het schip omgebouwd tot zeiljacht. Het schip heette in de jaren 1990 eerst Tjalling en nadien Kairos. In 2006 kreeg het schip terug de naam die het sinds 1961 had gedragen: Apollo.
Schip werd tussen 2003 en 2006 gerestaureerd. Een derde van de beplanking, het volledige dek en de motor werden toen vernieuwd.
Eigenaars:
- De vorige eigenaars zijn onbekend.
- Sinds een onbekend aantal jaren is de Apollo in eigendom van een Belgische particulier.
Bouwjaar: 1931.
Werf: C.E.K. Jensen in Nijborg (Denemarken).
Functie: De Apollo werd aanvankelijk ingezet als vissersschip. In 1974 werd het schip tot zeiljacht geconverteerd.
Vaargebied: Aanvankelijk werd op de Oostzee gevaren. Sinds enige jaren wordt op de Noordzee gevaren.
Vracht: De vis werd in de bun getransporteerd. Een bun is een gedeelte van het ruim waar het zeewater vrij door kan stromen. Sinds de conversie tot zeiljacht wordt er geen vracht meer vervoerd.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Apollo heeft een eiken kiel en eigen spanten. De huidbeplanking bestaat uit grenen, die overnaads met koperen rivetten op de spanten werden bevestigd.
Tonnage: Twaalf brutoton.
Tuigage: De Apollo is kottergetuigd met een gaffelgrootzeil. Dit wil zeggen dat het schip één mast heeft met een gaffelgrootzeil, een fok, een kluiver en een gaffeltopzeil.
Motor: Sinds 2004 wordt de Apollo aangedreven door een viercilinder Lombardini MT diesel. De vorige motor was een SABB 2G van 25,7 kw. Dat was een motor van het Noorse bedrijf SABB. Vanaf 1955 bouwde het bedrijf de SABB G, een betrouwbare ééncilinder diesel. De SABB 2G is een watergekoelde tweecilinder dieselmotor.
Interieur: Onbekend.