Askoy II

inventaris varend erfgoed

Locatie

Provincie West-Vlaanderen
Gemeente Brugge
Deelgemeente Zeebrugge
Straat Lanceloot Blondeellaan
Locatie Lanceloot Blondeellaan 21c (Brugge)
Status Varend erfgoed in het water

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Inventarisatie varend erfgoed fase I (geografische inventarisatie: 01-10-2010 - 30-09-2013).

Juridische gevolgen

is vastgesteld als varend erfgoed Zeiljacht Askoy II

Deze vaststelling is geldig sinds 16-06-2017.

Beknopte karakterisering

Afmetingen

Inventarisatie varend erfgoed fase I (09-01-2013)

Lengte 18,66 m
Breedte 4,94 m
Diepgang 2 m

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: De Askoy II werd in 1960 gebouwd op de Antwerpse werf Van de Voorde. Askoy is de naam van een eiland voor de Noorse kust, vlakbij de havenstad Bergen. De Askoy II is één van de grootste stalen zeiljachten gebouwd in België na de Tweede Wereldoorlog. De RYCB (Royal Yacht Club van België) in Antwerpen bezit een schaalmodel van het prestigieuze jacht.

Het zeiljacht werd in opdracht van Hugo Van Kuyck (1902-1975) gebouwd. Van Kuyck werkte als burgerlijk ingenieur bouwkunde bij Victor Horta vanaf 1932. Tussen 1936 en 1940 doceerde hij aan Yale University. Van Kuyck bereidde als officier in het Amerikaanse leger mee de landing in Normandië voor. Als modernistische architect liet Van Kuyck in de jaren 1950 een omvangrijk oeuvre van kantoorgebouwen in Brussel na. Hij ontwierp of werkte mee aan het ontwerp van onder andere de Financietoren, de zetel van de Nationale Maatschappij voor Krediet aan de Nijverheid en het Rijksadministratief Centrum.

Van Kuyck tekende zelf de eerste schetsen voor het ontwerp van de Askoy II, die vervolgens door Raymond Derkinderen werden uitgewerkt. Van Kuyck zeilde met zijn jacht op de Noordzee, rond Schotland en Noorwegen.

Jacques Brel kocht de Askoy II in 1974 en zeilde ermee naar de Markiezenarchipel in de Stille Oceaan. In 1976 verkocht hij de Askoy II aan een Amerikaanse. Nadien werd het schip meerdere keren verkocht tot het in 1994 voor de kust van Nieuw Zeeland in een storm terecht kwam en strandde op Baylys Beach (bij Dargaville).

Enkele zeilfanaten en fans van Jacques Brel richtten in 2004 de vzw Save Askoy II op, met de intentie om het wrak terug in België te krijgen en het schip in volle glorie te herstellen. In 2004 kreeg de vzw de eigendomsrechten van het schip van de vorige eigenaar. Het wrak werd in december 2007 opgegraven op strand van Baylys Beach en kwam in mei 2008 in België aan. Op dat ogenblik was het schip niet meer dan een verwrongen en verroeste romp. De masten, het dek, de verstaging, de motor, het interieur en de dekuitrusting waren verdwenen.

Het was de bedoeling dat de Maritieme Site Oostende het schip in zijn oorspronkelijke toestand zou restaureren, maar de Maritieme Site moest alle activiteiten stopzetten. Daarom werd op 8 april 2010 de Askoy II naar de Nieuwe Scheldewerven in Rupelmonde overgebracht. Daar werd volop gewerkt aan de restauratie van de romp van het schip. Er werd een nieuw dek toegevoegd. In het schip werd een stuk staal ingewerkt van de WTC-torens. Op de werf Van Damme in Zeebrugge werden ondertussen naar de originele plannen houten masten vervaardigd.

De doelstelling van de vzw Save Askoy II is om van het schip een varende ambassadeur te maken. Het interieur zal worden aangepast aan het varen met groepen.

Eigenaars:

  • 1960-1974: Hugo Van Kuyck.
  • 1974-1976: Jacques Brel.
  • 1976-1982: Cathy Cleveland.
  • 1982-1988: Harlow Dougerthy.
  • 1988-1993: Helmut Rutten.
  • 1993-1994: Lindsay Wright.
  • In 2004 kreeg de vzw Save Askoy II de eigendomsrechten van de Askoy II.

Bouwjaar: 1960.

Werf: De Askoy II werd gebouwd op de werf Van de Voorde naar een plan van Raymond Derkinderen, gebaseerd op een schets van Hugo Van Kuyck.

Functie: Pleziervaart.

Vaargebied: De zeven wereldzeeën.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Askoy II werd gebouwd in staal. De staalplaten werden aan elkaar gelast en blind geklonken op de L-spanten. Het schip had een langkiel met als bijzonderheid een neerlaadbare kiel. De diepgang van 2 meter liep met de neergelaten kiel op tot 3,4 meter.

Tonnage: 42 ton waterverplaatsing.

Tuigage: Yawltuig, bestaande uit twee masten met een fok, kluiver, torengetuigd grootzeil en bezaanzeil. De Askoy II had een zeiloppervlak van 80 m² aan de wind.

Motor: De originele motor was een Gardner diesel van 100 pk. In 2013 kreeg de vzw een Volvo Penta van 280 pk.

Interieur: Het interieur moet nog worden ingetimmerd. Dit zal niet naar de originele plannen gebeuren.

  • Vlaggenbrief Askoy II, 17 februari 2011.
  • BEISER A. 1966: The Proper Yacht, New York-Londen, 263-268.
  • SCHELFHOUT C.E. 1988: In het kielzog van Hugo van Kuyck. Een uitzonderlijke Belg, Bonheiden.
  • VAN DE WALLE W. 2005: Gezonken erfgoed. Waar voor Brel de tijd bleef stille staan, Ruimschoots 5.3, 22-23.
  • NOLF A. 2008: De Askoy II is weer in het land, Ruimschoots 8.3, 25.
  • MANTELEERS W. 2010: Askoy II vindt nieuwe thuishaven, Ruimschoots 10.3, 8-9.
  • VERSTRAETE J. november 2010: De ziel van de boot, Capital – Optima Magazine, 18-21.
  • DE BACKER S. mei 2011: La Cathédrale. Een romp in opbouw, Varen, 18-19.
  • SEGHERS R. 2012: Jacques Brel. De definitieve biografie, Antwerpen.
  • http://www.askoyii.be/ (geraadpleegd op 6 januari 2011).

Bron: -

Auteurs: Van Dijck, Maarten

Datum tekst: 2014

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.