Geschiedenis van het vaartuig: De Blauwe Dolfijn II werd in 1968 gebouwd op de scheepswerven van Camper and Nicholsons in Gosport in Groot-Brittannië. De familie Camper was reeds vanaf het einde van de achttiende eeuw actief in de scheepsbouw. Vanaf de jaren 1830 bouwde de familie een reputatie op met de bouw van snelle jachten. De naam van de werf werd gewijzigd in Camper and Nicholsons nadat Ben Nicholson en zijn zonen in het bedrijf stapten. Het bedrijf dat tot in 1981 door de familie Nicholson werd geleid, bouwde talloze prestigieuze jachten.
De Blauwe Dolfijn II nam onder de naam Phantom deel aan internationale zeilwedstrijden zoals de Admirals Cup. In 1979 nam de Blauwe Dolfijn II ook deel aan de desastreuze Fastnet Race. Op 13 en 14 augustus 1979 trok een lagedrukgebied over het deelnemersveld van 306 zeiljachten dat deelnam aan de race van 600 mijl van de Ilse of Wight tot Fastnet Rock en terug. Vijf schepen zonken en een 75-tal kapseisden. Slechts 85 schepen haalden de eindmeet. Hoewel de grootste reddingsoperatie ooit in vredestijd werd opgezet, kwamen vijftien zeilers om het leven.
Eigenaars: Sinds ongeveer 35 jaar is het schip in handen van een Belgische eigenaar.
Bouwjaar: 1968.
Werf: Camper and Nicholsons (Groot-Brittannië).
Functie: Wedstrijdzeilen en pleziervaart.
Vaargebied: De zeven wereldzeeën.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Blauwe Dolfijn II werd in hout gebouwd. De houten spanten werden versterkt met stalen profielen.
Tonnage: Onbekend.
Tuigage: Sloeptuig.
Motor: Vandaag heeft het schip een Yanmar diesel 4JH2-HET van 58,8 kw.
Interieur: Onbekend.