erfgoedobject

Endlich

varend element
ID: 99165   URI: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99165

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als vastgesteld varend erfgoed Zeiljacht Endlich
    Deze vaststelling is geldig sinds 16-06-2017

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: Het zeiljacht Endlich werd in 1954 gebouwd in de onmiddellijke omgeving van Lübeck en Travemunde op de scheepswerf Evers-Niendorf. Het schip werd gebouwd voor Postel, een Duitse industrieel uit Keulen. Het was de bedoeling om met het zeiljacht ook naar het hoge noorden te varen. Daarom werd het schip erg stevig gebouwd. Het zeiljacht stak de Atlantische Oceaan drie keer over. In oktober 1997 werd het zeiljacht gekocht door een Belg. Nieuwpoort werd de thuishaven van de Endlich. Het schip werd meerdere keren gebruikt als decor voor film (Alias van Jan Verheyen), televisie (Vlaanderen Vakantieland) en fotosessies.

De Enlich vaart met passagiers en neemt deel aan zeilevenementen zoals de Race of the Classics. Het jacht vervult een ambassadeursrol voor de stad Nieuwpoort.

Eigenaars:

  • De Duitse industrieel Postel van 1954 tot oktober 1997.
  • Vanaf oktober 1997 de huidige Belgische eigenaar.

Bouwjaar: 1954.

Werf: Scheepswerf Evers-Niendorf (bij Lübeck-Travemünde).

Functie: Pleziervaart.

Vaargebied: De Oostzee, de Atlantische Oceaan en de Noordzee.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Endlich is volledig in hout gebouwd. Het gaat om een S-spant romp met langkiel die spits toeloopt naar de achtersteven. De huidbeplanking is overnaads aangebracht op de spanten. Voor de huidgangen onder de waterlijn is Birmaanse teak van 6 cm dikte gebruikt. Boven de waterlijn zijn mahonieplanken van 6 cm gebruikt. De eiken spanten hebben een doorsnede van 15 cm. Het dek is geveld in Birmaanse teak van 3 cm. De binnenbetimmering is in mahonie vervaardigd.

Tonnage: 29 ton waterverplaatsing.

Tuigage: De Endlich kan als een cutter getuigde Bermudaketch worden omschreven. Het schip heeft twee masten van Oregon pine, waarvan de bezaanmast de kleinste is. Het schip heeft een fok en een kluiver, een torengetuigd grootzeil en een torengetuigd bezaanzeil. Er kan ook een spinnaker gehesen worden.

Motor: Hanomag K10 diesel van 100 pk uit 1953.

Interieur: Onbekend.

  • Mondelinge informatie verkregen van de eigenaar (4 maart 2013).
  • Informatie van de FOD Mobiliteit en Vervoer 2013.
  • 2006: Brochure Deelnemers Oostende voor Anker.

Bron     : -
Auteurs :  Van Dijck, Maarten
Datum  : 2014

Je kan deze pagina citeren als: Agentschap Onroerend Erfgoed 2020: Endlich [online] https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99165 (Geraadpleegd op 25-11-2020)