erfgoedobject

Noor

varend element
ID
99173
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99173

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als vastgesteld varend erfgoed Kielboot BB11 Noor
    Deze vaststelling is geldig sinds

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: Op het einde van de jaren 1950 was de Royal Yacht Club van België (RYCB) in Antwerpen op zoek naar een redelijk geprijsd alternatief voor de Draak en 5.5 meter klasse. Er werd in 1960 voor de strikte eenheidsklasse BB11 van Borge Bringsvaerd gekozen. Alle BB11 kielboten werden door Borge Bringsvaerd gebouwd in Drobak (Noorwegen). Die kielboot werd in 1956 ontworpen als dagzeiler en wedstrijdboot. De BB11 was een snelle en zeewaardige kielboot met een torengetuigd sloeptuig. Er werden over de jaren ongeveer 1300 exemplaren geproduceerd die in meer dan tien landen worden gezeild.

Er werden in België in 1960-1961 tien BB11-kielboten geïmporteerd. In 1968 werd nog een elfde boot aangekocht. De Noor werd in 1960 gebouwd en naar België getransporteerd. De zeilboot met het zeilnummer B6 was eigendom van Brian Martin, wiens familie een winkel met zeekaarten op de Brouwersvliet in Antwerpen openhield. Hij zeilde met zijn fokkemaat David Perkins vanuit de RYCB in Antwerpen.

Vanaf 1959 werd in Zeeland de Zandkreek afgesloten, waarmee het Veerse Meer als een ideaal zeilgebied zonder getijdewerking ontstond. De RYCB plande de aanleg van een jachthaven in Wolphaartsdijk op ongeveer een uur rijden van Antwerpen. In 1962 werd de Noor naar de jachthaven van de RYCB in Wolphaartsdijk overgebracht.

De Noor werd later eigendom van de RYCB, die de kielboot na jaren dienst doorverkocht aan een particulier. Tussen 2010 en 2012 werd de Noor grondig gerestaureerd door Archonaut in Brugge.

Eigenaars:

  • 1960-: Brian Martin.
  • De jachtclub RYCB.
  • Vanaf een onbekend ogenblik de huidige particuliere eigenaar.

Bouwjaar: 1960.

Werf: Borge Bringsvaerd, Drobak, Noorwegen.

Functie: Pleziervaart.

Vaargebied: De Schelde bij Antwerpen en vanaf 1962 het Veerse Meer.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: De huidbeplanking in mahonie werd met karveelbouw aangebracht op de gebogen eiken spanten. De kiel is in eik. Het dek is in plywood. Als ballast werd een gietijzeren blok van 275 kilogram ingewerkt in de kiel.

Tonnage: De boot woog bij de bouw ongeveer 750 kilogram.

Tuigage: De BB11 voert een torengetuigd sloeptuig met een grootzeil van 7,6 m² en een fok van 3,6 m². Tot zeiluitrusting behoort ook een spinnaker van 15m². De mast en giek hebben een ovale sectie en werden in gelamineerde Oregon pine vervaardigd.

Motor: De BB11 had geen motor.

  • Mondelinge informatie verkregen van de eigenaar (25 september 2012).
  • Vlaggenbrief A781656 van 24 januari 2012.
  • Verkoopsbrochure van de BB11 door S. & J. Sørensen (s.d.).

Auteurs: Van Dijck, Maarten
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Noor [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/99173 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.