Geschiedenis van het vaartuig: De Tristan werd gebouwd op één van de werven in Baasrode in 1927 voor de familie De Waegeneere. Het schip is als Kempenaar aangepast aan de afmetingen van de sluizen van de Kempische kanalen. Het schip werd gebouwd als sleepschip, maar in 1957 werd een motor ingebouwd. De stuurhut en het woongedeelte van het schip dateren van diezelfde datum. De Tristan wordt sinds enige jaren als woonschip gebruikt.
Eigenaars: Het schip in sinds de bouw in 1927 steeds in eigendom geweest van de familie De Waegeneere.
Bouwjaar: 1927.
Werf: Gebouwd op de werf Van Damme of op de werf Van Praet-Dansaert in Baasrode.
Functie: Vrachtschip en later woonschip.
Vaargebied: Kanalen en rivieren van België en Nederland.
Vracht: Onbekend.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Tristan is een Kempenaar. Dit soort binnenvrachtschip werd op het einde van de negentiende eeuw ontwikkeld om te varen op de Kempische kanalen en de Zuid-Willemsvaart. Het was aangepast aan de maten van de sluizen op die kanalen. De Kempenaar heeft een rondgebouwd voorschip en een geveegd achterschip. De brug met het stuurwiel werd aanvankelijk niet overdekt gebouwd, maar bij de meeste Kempenaars werd de brug later wel overdekt. Een Kempenaar had geen helmstok, maar een liggende haspel die via tandwielen en een kwadrant het stalen roer onder het overhangende achterschip bediende. Voor de brug lag de schipperswoning. Het laadruim van de Tristan werd door een Friese kap afgesloten. Bij het ombouwen van de Tristan tot motorschip in 1957 werd achteraan het schip de stuurhut en het woongedeelte opgebouwd.
Tonnage: 600 ton laadvermogen (nettotonnage).
Motor: De Tristan werd aanvankelijk als sleepschip gebouwd, maar werd in 1957 tot motorschip omgebouwd.
Interieur: Onbekend.
- Mondelinge informatie verkregen van de eigenaar (26 juli 2012).
- DE GROOT H. 1989: Volaan vooruit. Binnenvaart van opdrukker tot duwboot, Alkmaar, 93-99.
- http://vaartips.nl/binnenvaart.htm (geraadpleegd op 28 mei 2014).