Santo Antonio

inventaris varend erfgoed

Locatie

Provincie Antwerpen
Gemeente Boom
Deelgemeente Onbepaald
Straat
Locatie Boom (Antwerpen)
Status Varend erfgoed in het water

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Inventarisatie varend erfgoed fase I (geografische inventarisatie: 01-10-2010 - 30-09-2013).

Juridische gevolgen

is vastgesteld als varend erfgoed Spits Santo Antonio

Deze vaststelling is geldig sinds 16-06-2017.

Beknopte karakterisering

Afmetingen

Inventarisatie varend erfgoed fase I (28-03-2012)

Lengte 38,55 m
Breedte 5,08 m
Diepgang 1,9 m

Beschrijving

Geschiedenis van het vaartuig: De Santo Antonio is een spits met spiegelgat die in 1907 door Van Garsse in Moerbeke werd gebouwd. De geveegde vorm van het achterschip geeft aan dat het schip ook was bedoeld om op rivieren zoals de Rijn te varen. De Santo Antonio werd aanvankelijk gejaagd of gesleept, maar werd later gemotoriseerd.

Eigenaars: Over de eigenaars is weinig geweten. De vorige eigenaar was Van Steenbergen-De Boulle. De huidige eigenaar is een particuliere verzamelaar.

Bouwjaar: 1907.

Werf: Van Garsse in Moerbeke.

Functie: Vrachtschip.

Vaargebied: De kanalen en rivieren van Noord-Frankrijk, België, Nederland en het westen van Duitsland.

Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Santo Antonio heeft de vorm van een Rijnkast, maar werd gebouwd op spitsenmaat aangepast aan de Noord-Franse sluizen. De Santo Antonio werd opgebouwd uit stalen platen die met klinknagels aan elkaar en aan de spanten werden bevestigd. Het voorschip is redelijk scherp, terwijl het geveegde achterschip het loslaten van het water bij het slepen op rivieren zoals de Rijn moest vergemakkelijken. Bij de motorisatie werd een tunnel aangebracht om de efficiëntie van de schroef te verhogen. Het stalen roer werd met een ketting bediend vanuit de stuurhut. De Santo Antonio had een bijkomend schep- of koproer. Die werd onder de voorsteven van het schip bevestigd en kon vanop het voordek als bijkomende besturing bediend worden. Het scheproer was bovendien optrekbaar. Het vrachtruim werd opgehoogd door een opstaande rand, de zogenaamde den. De originele luiken over het ruim werden vervangen door aluminium exemplaren. De stuurhut lag helemaal achteraan het schip. Vlak ervoor was de roef gebouwd met koekoek op het dak.

Tonnage: 330 ton laadvermogen (nettotonnage).

Motor: Aanvankelijk had de Santo Antonio geen motor. Op een onbekend ogenblik werd het schip met een MAN-diesel uitgerust.

Uitrusting: De volledige uitrusting van het vrachtschip is nog aanwezig, met de lieren op het voor- en achterdek. Er zijn zware dubbele bolders op het voor- en achterschip aanwezig voor het slepen. Op de den werden twee barlijnen gemonteerd waarop lange objecten zoals de pikhaken, schoorbomen, ladders en loopplanken konden worden gelegd. Vlak voor de roef werd aan stuurboord een kraanbalk gemonteerd. Op het voordek bevindt zich de bediening voor het scheproer.

Interieur: De originele woning is nog aanwezig met houten kastjes, twee slaapkamers en een stoof.

  • Mondelinge informative verkregen van de eigenaar (28 maart 2012).

Bron: -

Auteurs: Van Dijck, Maarten

Datum tekst: 2014

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.