Geschiedenis van het vaartuig: De Stroomlijn liep in 1899 van stapel op de werf Delsaux in Boom. Het schip werd als sleepspits zonder motor gebouwd, maar er werd op het einde van de jaren 1950 een motor ingebouwd. Het schip werd tussen circa 1930 en 1960 gebruikt voor het transport van steenkool van Charleroi naar de Rupelstreek. Het schip voer onder de namen Vaderland, Hawai, Charal, Vios en uiteindelijk Stroomlijn.
Eigenaars: Sinds 15 mei 1995 de huidige particuliere eigenaar. De vorige eigenaars zijn onbekend.
Bouwjaar: 1899.
Werf: Delsaux in Boom.
Functie: De stroomlijn werd aanvankelijk als vrachtschip gebruikt. Het schip wordt door de eigenaar sinds enige jaren als atelier gebruikt.
Vaargebied: Kanalen en rivieren van België.
Vracht: Er werd met het schip onder meer steenkool vervoerd.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Stroomlijn werd in ijzer of staal gebouwd. Het schip is balkvormig met een zekere mate van zeeg. De Stroomlijn heeft een klippersteven en paardenkont. Er werd een tunnel onder de kont gebouwd om de schroef water te laten pakken. De originele houten luiken werden vervangen door aluminium exemplaren en er werden enkele kleine patrijspoorten in de romp aangebracht. Het roer wordt in positie gebracht door een draaiende stang en tandwielen.
Tonnage: 346,211 ton laadvermogen (nettotonnage).
Motor: De Stroomlijn werd zonder motor gebouwd. In 1959 werd een G.M. Diesel type 671 ingebouwd. De motor ontwikkelt 165 pk bij 1800 toeren per minuut.
Uitrusting: De lieren en bolders zijn aanwezig. Voor het laden en lossen werd in een latere fase een laadboom toegevoegd.
Interieur: Het verblijf in het achteronder is bereikbaar via een wenteltrap vanuit de stuurhut. Het grootste deel van de intimmering van het verblijf is van een latere periode. Voor het achteronder werd de machinekamer geïnstalleerd. Een slaapkooi dateert mogelijk wel nog van de bouw van het schip. In het vooronder zit een sober afgetimmerde ruimte, die bereikbaar is vanop het voordek. De aftimmering dateert niet van bij de bouw.