Geschiedenis van het vaartuig: De Liomar is een motorspits gebouwd in 1959 door MAINIL in Ledeberg. De afwerking gebeurde in Oude Briel in Buggenhout. Het schip maakt deel uit van de collectie van het Rijn- en Binnenvaartmuseum in Antwerpen. Dat museum werd in 1976 opgericht door een groepje vrijwilligers. De collectie bestaat uit de beschermde sleepspits Mon Désir, de Angèle, het opduwertje Anna en de motorspits Liomar. De schepen en de collectie van het museum verhalen de geschiedenis van de binnenvaart.
Eigenaars: Achtereenvolgens had de Liomar het bedrijf TAS, de familie Lemmens-Smekens en uiteindelijk het Rijn- en Binnenvaartmuseum als eigenaar.
Bouwjaar: 1959.
Werf: De romp werd gebouwd door de werf MAINIL in Ledeberg. Het schip werd afgewerkt in Oude Briel in Buggenhout.
Functie: De Liomar werd aanvankelijk gebruikt voor de binnenvaart. Sinds enige jaren dient het ruim van het schip als museum.
Vaargebied: Kanalen en rivieren van België en Nederland.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Liomar is een voorbeeld van de latere evolutie van de motorspits. Het schip heeft de stuurhut aan de den. De schipperswoning ligt achter de stuurhut en neemt het volledige achterschip in beslag. Op het voordek bevindt zich een voorroef. Het schip werd in staal gebouwd en de staalplaten werden geklonken.
Tonnage: 375,317 nettotonnage.
Motor: Bohn en Kähler diesel van 125 pk.
Uitrusting: De lieren en ankers van het schip zijn aanwezig.
Interieur: Het ruim van het schip is als expositieruimte van het Rijn- en Binnenvaartmuseum in gebruik. Er werd om het ruim te betreden vooraan de den een toegang met statietrap gebouwd. Het interieur van de voor- en achterroef is niet toegankelijk voor bezoekers.
- Informatie verkregen van de eigenaar (14 november 2006).