Geschiedenis van het vaartuig: De klipperaak Sint-Antonius werd in 1914 gebouwd door Polydoor De Roose (1879-1957) op zijn werf in Ledeberg. Aanvankelijk werd het binnenvaartschip gezeild, maar later werd een motor ingebouwd.
De laatste schipper Van Reeth voer met de Sint Antonius tot in 1969. Nadien verwierven de Vrienden van het Nationaal Scheepvaartmuseum vzw het schip. Zij schonken het aan het Nationaal Scheepvaartmuseum en de stad Antwerpen. Het schip maakt deel uit van de collectie van het Museum aan de Stroom (MAS).
Eigenaars: Over de eigenaars is weinig bekend. Het schip was eigendom van Polydoor De Roose, Van Reeth, de vzw Vrienden van het Nationaal Scheepvaartmuseum en uiteindelijk de stad Antwerpen.
Bouwjaar: 1914.
Werf: De werf van Polydoor De Roose in Ledeberg.
Functie: Vrachtschip tot in 1969. Nadien werd de Sint-Antonius een museumschip.
Vaargebied: Kanalen en binnenwateren van België en Nederland.
Vracht: Onbekend.
Beschrijving romp, constructie en opbouw: De Sint-Antonius werd gebouwd in geklonken ijzer met een klipperkop en een rond en vol achterschip. De schroef dateert van later. Wellicht had het schip aanvankelijk een houten roer dat werd vervangen door een stalen exemplaar bij de motorisatie. Het schip heeft een houten luikenkap over het ruim. De roef sluit aan op de den en het stuurkot staat helemaal achteraan het schip.
Tonnage: 125 ton laadvermogen (nettotonnage).
Tuigage: Aanvankelijk had het schip een zeiltuig.
Motor: Een gloeikopmotor van het merk Industrie.
Uitrusting: De lier op het voordek en kraanbalk op het achterdek.
Interieur: Onbekend.
- Archief Museum aan de Stroom (MAS), fiche Sint-Antonius.