333 resultaten
ID: 16284 | Bouwkundig element

Stationsplein 9 (De Panne)
Station gebouwd in 1913 als tweede station van Adinkerke door gebroeders Follet naar ontwerp van architect J. Viérin van 1907. Imposant gebouw van gele baksteen op natuurstenen sokkel met gebruik van Euvillesteen voor rechtstanden, ontlastingsbogen, kozijnen, negblokken, kordons, en zo meer onder afgewolfde zadeldaken in een Normandisch getinte stijl, zie pseudovakwerk.
ID: 305187 | Bouwkundig element

Veurnekeiweg (De Panne)
Voetingen van een spoorwegbrug over kanaal Veurne-Adinkerke, aangelegd tijdens de Eerste Wereldoorlog ter bevoorrading van het geallieerde front.
ID: 86457 | Bouwkundig element

Stationsplein 11-12, 13 (Deerlijk)
Voormalig stationsgebouw van het type R5 gebouwd in 1892 (Standaardstation uit de periode 1881-1895 genaamd stationstype R5). Station gelegen ten zuiden van de dorpskern, langs de spoorweg Kortrijk-Brussel. Hoofdgebouw bestaande uit een hoger gedeelte van twee bouwlagen en drie traveeën en twee lagere vleugels van respectievelijk vijf traveeën aan de rechterzijde en drie traveeën aan de linkerzijde. Rode baksteenbouw (sierankers) onder leien zadeldak met sierlijke houten dakranden.
ID: 35215 | Bouwkundig element

Hansbekedorp (Deinze)
Typisch landelijk stationsgebouw op de lijn Gent-Brugge, gebouwd circa 1920 ter vervanging van het oude station, vernietigd in 1918.
ID: 38152 | Bouwkundig element

Oude Stationsstraat 9 (Deinze)
Station van Grammene met aanpalende woning van de stationschef, op de lijn Deinze-Tielt, gebouwd in landelijke stijl in het eerste kwart van de 20ste eeuw.
ID: 35405 | Bouwkundig element

Stationsstraat 94 (Deinze)
Stationsgebouw op de lijn Gent-Brugge; heropgebouwd na de Eerste Wereldoorlog. Witgeschilderd bakstenen gebouw op arduinen plint met nagenoeg symmetrische opbouw. Hoofdgebouw van vijf traveeën en twee bouwlagen onder zadeldaken (roofing).
ID: 48890 | Bouwkundig element

Oude Brugstraat 2-4 (Dendermonde)
Spoorwegstation opgericht in 1879-1880 aan de spoorlijn Gent - Dendermonde, een van de oudste spoorlijnen in ons land. Het station dat nog steeds in gebruik is vervangt een ouder en kleiner station. Het stationsgebouw bezit typologisch en stilistisch de gebruikelijke karakteristieken van een landelijk stationsgebouw uit het laatste kwart van de 19de eeuw. Wachthuisje op het perron. Bakstenen bijgebouwtje van één bouwlaag en drie traveeën onder zadeldak met Boomse pannen.
ID: 48297 | Bouwkundig element

Statieplein (Dendermonde)
Huidig stationsgebouw in 1942-43 in nieuwe zakelijkheid naar ontwerp van architecten J. en M. Van Kriekinge gebouwd op de plaats van het houten stationsgebouw dat omstreeks 1880-1881 als uitbreiding van het stationnetje uit 1849 werd opgericht. Strak geconcipieerd, langwerpig gebouw van één en twee bouwlagen onder platte daken en steil zadeldak. Ten zuidoosten, parallel aan stationsgebouw, perrons circa 1910 met elkaar verbonden via reizigerstunnel.
ID: 48871 | Bouwkundig element

Statieplein (Dendermonde)
Het symmetrisch opgebouwd neoclassicistisch gebouw uit 1849 telt vijftien traveeën. Het centrale gedeelte van vijf traveeën telt twee bouwlagen en is evenals beide zijvleugels van één bouwlaag nu afgedekt onder zadeldaken. De voor- en perrongevel zijn identiek.
ID: 126652 | Bouwkundig element

Diksmuide, Lampernisse, Pervijze, Stuivekenskerke (Diksmuide), Nieuwpoort, Ramskapelle (Nieuwpoort)
De spoorwegbedding van de in 1974 gedesaffecteerde spoorlijn nummer 74 tussen Diksmuide en Nieuwpoort vormde de Belgische frontlinie tijdens de Eerste Wereldoorlog en werd uitgebouwd met schuilplaatsen en andere versterkingen.