51 resultaten
ID: 132048 | Landschappelijk element

Braambos 13 (Ronse)
Deze taxus geeft beschutting aan het molenrad. Dit is een gebruik dat nog dateert uit de tijd dat het rad en bijhorende constructies uit hout werden vervaardigd en tegen het uitdrogen dienden beschermd te worden. Meestal werd hiervoor linde aangewend omdat lindebladeren een zeer goed zonnescherm produceren. Hier bij de Breembosmolen heeft de wintergroene taxus deze beschermende rol overgenomen.
ID: 305234 | Landschappelijk element

Wezemaal (Rotselaar)
Deze holle weg stond in verbinding met de groeve en de Aarschotsesteenweg. Vermoedelijk werd hij frequent gebruikt voor het transport van het ontgonnen materiaal. De Vandermaelenkaart is de eerste topografische kaart waarin de weg vermeld wordt en loopt opwaarts verder naar de oude molen site om vervolgens geleidelijk neer te dalen via een trapje richting het dorp van Wezemaal.
ID: 132493 | Landschappelijk element

Heetstraat 1A (Sint-Lievens-Houtem)
De tuin bij de voormalige brouwerij werd in twee delen verkaveld. De kavels zijn inmiddels omgevormd tot private tuinen bij recent gebouwde woningen. Een deel van de bomen heeft de gewijzigde situatie overleefd. Een mooi gevormde treurbeuk is nog een representatief relict uit de brouwerstuin.
ID: 132494 | Landschappelijk element

Heetstraat 1B (Sint-Lievens-Houtem)
De tuin bij de voormalige brouwerij werd in twee delen verkaveld. De kavels zijn inmiddels omgevormd tot private tuinen bij recent gebouwde woningen. Een deel van de bomen hebben de gewijzigde situatie overleefd. Een mooi gevormde Noorse esdoorn is nog een representatief relict uit de brouwerstuin.
ID: 132495 | Landschappelijk element

Heetstraat 1B (Sint-Lievens-Houtem)
De tuin bij de voormalige brouwerij werd in twee delen verkaveld. De kavels zijn inmiddels omgevormd tot private tuinen bij recent gebouwde woningen. Een deel van de bomen heeft de gewijzigde situatie overleefd. Een mooi gevormde tamme kastanje is nog een representatief relict uit de brouwerstuin.
ID: 132496 | Landschappelijk element

Heetstraat 1B (Sint-Lievens-Houtem)
De tuin bij de voormalige brouwerij werd in twee delen verkaveld. De kavels zijn inmiddels omgevormd tot private tuinen bij recent gebouwde woningen. Een deel van de beplantingen hebben de gewijzigde situatie overleefd. Een berceau van beuk is nog een representatief relict uit de brouwerstuin.
ID: 304442 | Landschappelijk element

Grevensmolenweg (Sint-Truiden)
De Grevensmolenweg geeft toegang tot de gelijknamige watermolen op de Molenbeek. Een half verharde zijweg passeert langs de molen en leidt rechtstreeks naar de beek waar de weg overgaat in een onverharde landbouwweg. Deze weg loopt naar het westen maar loopt dood op een akker. Oorspronkelijk vormde deze weg de toegang tot de nu verdwenen 'Ferme de Stapelbeek' die ingeplant was vlakbij de Molenbeek. De toegangsweg tot de hoeve liep verder door over de akkers tot aan het kruispunt van voetwegen bij de Belkens Boom Kapel. Via dit kruispunt was deze weg een van de mogelijke routes tussen Duras en Sint-Truiden.
ID: 304974 | Landschappelijk element

Piringen (Tongeren-Borgloon)
Holle weg met kasseiverharding gelegen op de oostelijke helling van de Mombeek nabij de voormalige watermolen van Haren.
ID: 304679 | Landschappelijk element

Kasteelstraat (Voeren)
De watermolen van Sinnich werd aangedreven door het water van een kanaal dat parallel liep met de Gulp. Dit kanaal leidde het water van de Gulp naar de molen. Tussen de molendijk en de Gulp bevinden zich drie relicten van molenvijvers. Deze zijn beplant met hakhout van zwarte els. Op het eiland staan opgaande winterlinden.
ID: 304280 | Landschappelijk element

Meulenberg, Vitschen (Voeren)
Vanuit het gehucht Vitschen leidt een weg naar beneden richting de vallei van de Voer. De weg passeert de oude watermolen van Vitschen en gaat vervolgens over in een smalle onverharde weg die opnieuw het plateau opgaat. De weg is hier diep ingesneden tussen taluds met hakhout van es, opgaande robinia en beuk. Op het plateau slingert de weg tussen weilanden met meidoornhagen om aan te sluiten bij de hoofdweg richting Nederland. Deze weg verbond enerzijds het gehucht Vitschen met zijn watermolen aan de Voer. Anderzijds bood de weg ook aansluiting op een handels- en transportroute naar het oosten. In de 19de eeuw werd bij de watermolen een distillerie ingeplant die ook langs deze weg toegankelijk was.