Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

44492 resultaten


ID: 207130 | Bouwkundig element

Burgerhuis

Emiel Van Winckellaan 46 (Dendermonde)
Burgerhuis vermoedelijk gebouwd in de jaren 1920. Rijhuis van twee traveeën en drie bouwlagen onder zadeldak, met dakkapel. Roodbakstenen voorgevelparement met gebruik van witsteen voor onder meer banden, vensteromlijstingen, negblokken, hoekstenen en consoles.


ID: 48143 | Bouwkundig element

Architectenwoning

Emiel Van Winckellaan 48 (Dendermonde)
Burgerhuis in eclectische stijl, in het begin van de 20ste eeuw door architect Ernest Van der Cruyssen opgetrokken als eigen woonst. Hoog rijhuis van twee traveeën en twee bouwlagen boven souterrain, onder geknikt zadeldak.


ID: 48133 | Bouwkundig element

Burgerhuis

Emiel Van Winckellaan 5 (Dendermonde)
Burgerhuis, gebouwd volgens ontwerp van 1922 van architect Ernest Van der Cruysssen. Rijhuis met neotraditionele invloed, van twee traveeën en drie bouwlagen onder pannen zadeldak.


ID: 48134 | Bouwkundig element

Vrije Vakschool

Emiel Van Winckellaan 6-8 (Dendermonde)
Vrij Technisch Instituut, in 1925 opgetrokken naar een ontwerp van architect Fr. Van Severen en in de daarop volgende decennia meerdere malen uitgebreid. Huidig complex nog steeds gedomineerd door het aanvankelijke schoolgebouw waarvan de brede voorgevel aan Emiel Van Winckellaan een opvallende symmetrische opstand en strak gestructureerde ordonnantie vertoont. Lijstgevel van zeventien traveeën en twee bouwlagen.


ID: 48144 | Bouwkundig element

Burgerhuis

Emiel Van Winckellaan 62 (Dendermonde)
Burgerhuis, vermoedelijk uit de eerste decennia van de 20ste eeuw. Rijhuis van vier traveeën en drie bouwlagen onder een zadeldak. Gevel verfraaid door tegeltableaus onder de daklijst en de borstweringen.


ID: 48135 | Bouwkundig element

Burgerhuis

Emiel Van Winckellaan 7 (Dendermonde)
Burgerhuis gebouwd naar ontwerp van 1922 van architect Ernest Van der Cruyssen op de plaats van oudere bebouwing. Vermoedelijke verbouwing volgens plan van 1954 naar ontwerp van architect Johan Van der Cruyssenvan een achtergelegen serre en stal tot archiefruimte en bureau. Rijhuis van twee traveeën en twee en een halve bouwlaag op souterrain, onder vernieuwd leien zadeldak; voorgevel met neotraditionele inslag.


ID: 48875 | Bouwkundig element

Laad- en losgebouw stijfselfabriek Vermylen

Fabriekstraat (Dendermonde)
Tussen de scheepswerven van Baasrode en het station van Baasrode-Noord vestigden zich vanaf het einde van de 19de eeuw langsheen de Schelde een aantal belangrijke fabrieken zodat deze buurt zich ontwikkelde tot een grote industriezone. Bij de bedrijfsgebouwen van de fabriek Vermylen hoorde een behouden losstaand bakstenen laad- en losgebouw. Het rechthoekige gebouw heeft de vorm van een kleine toren en telt drie bouwlagen met plat dak.


ID: 48439 | Bouwkundig element

Fabrieksgebouwen en directeurswoning

Fabriekstraat 10-12 (Dendermonde)
Voormalige fabrieksgebouwen van de kabelfabriek Van Praet-Dansaert, daterend uit de jaren 1920. Directeurswoning van 1928-1929, gelegen aan de straatkant. Dubbelhuis van twee bouwlagen en drie traveeën onder een pseudomansardedak bedekt met cementpannen.


ID: 48446 | Bouwkundig element

Hoekhuis en zagerij

Fabriekstraat 114 (Dendermonde)
De woning werd opgetrokken in 1900. De aanpalende zagerij werd in 1929 aangebouwd. Hoekhuis van twee bouwlagen, twee maal vier traveeën en een afgeschuinde hoektravee. Voormalige zagerij; houten skeletbouw opgevuld met metselwerk en onder een zadeldak bedekt met golfplaten. Straatgevel op gepikte plint en bovenaan voorzien van verluchtingsgaten. Rechthoekige openingen, onder meer dubbele schuifpoort op hangrail.


ID: 48440 | Bouwkundig element

Oliefabriek Usine Saint-Antoine

Fabriekstraat 39 (Dendermonde)
Opgericht in 1894 door Léon en Edmond De Bruyn. De oliefabriek naast de Schelde te Baasrode werd in de jaren voor 1900 en in het eerste decennium van de 20ste eeuw stelselmatig vergroot. Enkele van de oudste fabrieksgebouwen, parallel aan elkaar en haaks ingeplant tegenover de toegang, zijn nog als dusdanig herkenbaar bewaard gebleven. De twee meest vooruitspringende vleugels klimmen nog op tot de jaren 1890 en vertonen typische kenmerken van laat 19de-eeuwse bakstenen fabrieksarchitectuur.