39155 resultaten
ID: 309409 | Bouwkundig element
Prins Leopoldplaats 6 (Zoutleeuw)
Deze voormalige jongensschool uit 1881 werd eind 19de eeuw verbouwd tot vredegerecht naar plannen van Jules Barbier met muurschilderingen, sgraffito, en art-nouveaudetaillering.
ID: 302575 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Stationsstraat 1 (Zoutleeuw)
In 1876 gebouwde neo-Vlaamserenaissance villa, naar ontwerp van architect Louis Van Arenbergh, aan de steenweg naar Dormaal en de voormalige spoorlijn Tienen - Tongeren. De villa wordt omgeven door een landschappelijk park van 77,5 are, oorspronkelijk 70 are, met een tot vijver omgevormd gedeelte van de buitengracht van de oude stadsvest. Achter in de tuin, tegen de muur aan de Sint-Truidensesteenweg bevindt zich een koetshuis met aanpalende paardenstal.
ID: 134242 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Stationsstraat 7 (Zoutleeuw)
Villa met koetshuis, gebouwd in 1879 door notaris Willem Van Goidtsnoven. De sobere architectuur van de villa contrasteert met het speelse karakter van koetshuis, met onder meer een polygonaal torentje met leien spits en een open onderbouw. Omgeven door landschappelijk park van oorspronkelijk 1 hectare 22 are, nadien verkleind tot 94 are, een tot vijver omgevormd gedeelte van de buitengracht van de oude stadsvest; goed bewaard geheel met enkele zeldzame bomen.
ID: 307085 | Bouwkundig element
Terweidenstraat 33 (Zoutleeuw)
Pachthoeve De Pitteurs is de pachthoeve van het voormalige laatmiddeleeuwse kasteel van Budingen. De hoeve is gelegen op een dubbele site met walgracht, gedeeld met de Sint-Cyriacusparochiekerk. Het centrale woonhuis in de straatvleugel dateert van 1900 terwijl de stallen voornamelijk uit het einde van de 18de eeuw of het begin van de 19de eeuw zijn.
ID: 134238 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Tien Bundersweg 6-8 (Zoutleeuw)
Rond 1860 lieten de erfgenamen van Jean Pardon, stadssecretaris van Tienen, een villa en een hoeve optrekken. Een verbouwing rond 1902 in opdracht van advocaat Paul Pardon bepaalt het huidige uitzicht van de villa. De oorspronkelijke structuur van de moes- en lusttuin, een deel van de oorspronkelijke beplantingen en een belvedère bleven bewaard.
ID: 134244 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Vincent Betsstraat 15 (Zoutleeuw)
Villa, in 1889 gebouwd door notaris Gustave Fineau aan de oostrand van de stad. De bijhorende conciërgewoning is opgetrokken op de muurresten van de 'Kruittoren', de enige stadstoren van de rond 1330 gebouwde stadomwalling waarvan bovengrondse resten bewaard bleven. Omgeven door landschappelijk park met vijvertje, circa 1,5 hectare; sinds 1976 openbaar park.
ID: 307086 | Bouwkundig element
Vinnestraat 28 (Zoutleeuw)
Classicistische burgerwoning met voormalig brouwerijgebouw uit midden 18de eeuw, gelegen in een ruime, aangelegde parktuin, oorspronkelijk met omwalling aan noord- en oostzijde, en met lagere aanbouwen uit 1863.
ID: 57979 | Bouwkundig element
Biezenstraat 3 (Zuienkerke)
De Grote Molen van de Meetkerkse Moeren dateert in zijn huidige vorm van 1811. De poldermolen maalt met een houten scheprad water op in een deels overwelfde watergang die in verbinding staat met de hoger gelegen Blankenbergse Vaart. Het is de enige bewaarde molen van dit type in Vlaanderen. Een gewelfde bakstenen boogbrug over het Moerzwin biedt toegang tot de site met poldermolen en molenaarshoeve, molenaarshuis met aansluitende vroegere stallen en vrijstaand nutsgebouw.
ID: 308486 | Bouwkundig element
Biezenstraat 4, 9 (Zuienkerke)
Langgestrekte hoeves; boerenwoning van één bouwlaag met geïncorporeerde stallen onder pannen zadeldak. Beide hoeves zijn aangeduid op de Atlas der Buurtwegen van circa 1845.
ID: 57980 | Bouwkundig element
Biezenstraat 5 (Zuienkerke)
De site van de verdwenen Kleine Molen van de Meetkerkse Moeren ligt 200 meter ten zuiden van de bewaarde Grote Molen. Het pompgemaal en het vroegere molenaarshuis zijn gelegen langs het Moerzwin dat beide sites verbindt. In 1868 werd de Kleine Molen, een poldermolen met buitenscheprad, afgebroken en vervangen door een pompinstallatie, aangedreven door een stoommachine met schoorsteen. Vanaf 1928 werd het gemaal aangedreven met een dieselmotor, vanaf 1942 door een elektrische motor.