Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

75518 resultaten


ID: 214011 | Bouwkundig element

Gesloten hoeve

Lindestraat 41 (Landen)
Sterk beeldbepalende, minstens tot 1741 opklimmende grote gesloten bakstenen hoeve met pannen zadeldaken, dominant ingeplant ten zuidoosten van de dorpskerk.


ID: 134202 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Villa met tuin

Middelwindenstraat 8 (Landen)
In 1904-1905 voor apotheker Albert Vranken gebouwde villa in een eclectische stijl. De woning wordt omgeven door een informele tuin van 28 are, met een sierbeplanting, even oud als de villa.


ID: 134199 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Rufferdingemolen, brouwerij en molenaarswoning met tuin

Molenbergstraat 2-4 (Landen)
Molenaarswoning gebouwd omstreeks 1875 in opdracht van molenaar-brouwer Charles Vandeweyer als vrijstaande villa in eclectische stijl naast de watermolen van Rufferdinge, waarvan het bestaan teruggaat tot 1200; watermolen en brouwerij herbouwd en uitgebreid in het vierde kwart van de 19de eeuw; gelegen in een bescheiden tuin met relicten van oude beplanting.


ID: 200986 | Bouwkundig element

Rufferdingemolen met molenaarswoning

Molenbergstraat 2-4 (Landen)
Watermolen van het bovenslagtype uit het tweede kwart van de 17de eeuw ter vervanging van oude molen van Rufferdinge die reeds beschreven werd in de 13de eeuw; herbouwd in de 19de eeuw, met toevoeging van haverpletmolen in 1883.


ID: 134207 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Landhuis Pierco met park

Piercostraat 14-15 (Landen)
Omstreeks 1837 door burgemeester en huisdokter Pierre-Joseph Giroul gebouwd landhuis, historiserend verbouwd in de jaren 1920 door provincieraadslid en burgemeester Jean Pierco onder leiding van de Brusselse architect Closset. Het ereplein voor het landhuis wordt geflankeerd door een schuur en koetshuis, en aan de straatzijde afgebakend door een lage muur. Het gebouw bevindt zich in een restant van een landschappelijk park.


ID: 200086 | Bouwkundig element

Station Racour

Racourhalte 1 (Landen)
Betreft hier een goed voorbeeld van een landelijk station dat in 1908 door de Staatsspoorwegen werd opgetrokken. Karakteristieke baksteenarchitectuur in een bijzonder uitgebreide decoratieve uitvoering.


ID: 308397 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Kapel Onze-Lieve-Vrouw 't Eikske en omringende kapelbomen

Romeinse weg (Landen)
Kapel het Eikske bevindt zich langs de Romeinse weg die de grens vormt tussen Neerlanden (Landen) en Dormaal (Zoutleeuw). De kapelsite, bestaande uit pijlerkapel en omringende bomen, staat boven op de noord-zuidgerichte heuvelrug tussen Neerlanden en Neerhespen en torent boven het omliggende landschap uit. De kapel werd oorspronkelijk opgericht in 1575, naast een eeuwenoude eik. De eik werd aan het begin van de 20ste eeuw vervangen door twee lindebomen, waarvan er nog een op de site staat. Ook de kapel werd door de eeuwen heen verschillende keren vernield en weer hersteld, onder andere in 1978.


ID: 134200 | Bouwkundig / Landschappelijk element

Domein Hooleyck

Rumsdorpstraat 60 (Landen)
In 1884-1888 door vrederechter Fernand Isidore Kempeneers gebouwd eclectisch landhuis met wintertuin en bijgebouw met koetshuis, paardenstallen en personeelsvertrekken. Aansluitend bij het koetshuis ligt een ommuurde moestuin met serres, toegankelijk via een achthoekig paviljoen met gelijkaardige stijlkenmerken als het landhuis. Ten noordwesten van het kasteel bevindt zich de ijskelder. De gebouwen zijn gelegen in een landschappelijk park van circa 2,5 hectare met enkele zeldzame oude bomen en recente aanplanting van zeldzame soorten.


ID: 134204 | Landschappelijk element

Tuin van de Pitsaermolen

Spikkaertstraat 44 (Landen)
Molenaarswoning en molencomplex omgebouwd tot herenhuis tussen 1880 en 1916 omgeven door tuin met overblijfsels van een oude sierbeplanting (bruine beuken, reuzenlevensboom).


ID: 200137 | Bouwkundig element

Gesloten hoeve en Pitsaermolen

Spikkaertstraat 44 (Landen)
Het huidige complex dateert van 1861-63 met uitzondering van het woonhuis dat van 1882 dateert. Het nu verdwenen onderslagrad dateerde van 1900 en werd verwijderd in 1982.