Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

25281 resultaten


ID: 22643 | Bouwkundig element

Semi-gesloten hoeve

Opperstraat 94 (Nieuwerkerken)
Semi-gesloten hoeve uit de 2de helft van de 19de eeuw.


ID: 22646 | Bouwkundig element

De Schans

Schansstraat 26 (Nieuwerkerken)
Alleenstaand classicistisch gebouw, bereikbaar via een oprit en een ijzeren hek aan de straatzijde. Rechts van het inrijhek bevindt zich een kapel.


ID: 22647 | Bouwkundig element

Langgestrekte hoeve

Schansstraat 73 (Nieuwerkerken)
Verlaten, langgestrekte hoeve, uit de 2de helft van de 19de eeuw, met gewijzigde ordonnantie.


ID: 22609 | Bouwkundig element

Schelfhoeve

Schelfheidestraat 60 (Nieuwerkerken)
L-vormig complex uit de 2de helft van de 18de eeuw, gelegen op een aan de achterzijde omgrachte kavel.


ID: 22650 | Bouwkundig element

Langgestrekte hoeve

Verlaerstraat 59 (Nieuwerkerken)
Langgestrekte hoeve uit de 2de helft van de 19de eeuw, met ordonnantie: stal-woonhuis.


ID: 22630 | Bouwkundig element

Gesloten hoeve Het Paenhuys

Weyerstraat 10 (Nieuwerkerken)
Hoeve, met kern uit de eerste helft van de 18de eeuw, verbouwd en aangepast in de tweede helft van de 19de eeuw.


ID: 200701 | Bouwkundig element

Kattesas of Oude Veurnesas

Albert I laan (Nieuwpoort)
Het sas werd herbouwd in 1818, toen de versterkingswerken rond Nieuwpoort gemoderniseerd werden in het kader van de uitbouw van de Wellingtonlinie. De werken werden uitgevoerd door een lokale aannemer, wellicht op basis van plannen opgemaakt door de Brugse ingenieur Jacob Dekaestecker. In 1876-1878 werd het sas nogmaals herbouwd, toen ook het volledige Ganzenpootcomplex heraangelegd werd. Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog werd geprobeerd om via het Kattesas de IJzervlakte te laten overstromen. Van het Oude Veurnesas bleven de sluiswanden in blauwe hardsteen bewaard.


ID: 16567 | Bouwkundig element

Mekanieke Steenbakkerij van Nieuwpoort

Brugsevaart 38 (Nieuwpoort)
Gelegen aan het kanaal Nieuwpoort-Plassendale ten noordoosten van de stad. Opgericht in 1899. Na faillissement in 1911, verkocht en door nieuwe eigenaars uitgebreid. Steenbakkerij gekenmerkt door grote bedrijvigheid tijdens de wederopbouw van de jaren 1920 (507 arbeiders in 1924). Verschillende buitenovens onder meer te Wulpen nabij hoeve zogenaamd "Allaertshuizen".


ID: 200833 | Bouwkundig element

Versterkte stationsruïne Frontzate

Hemmestraat (Nieuwpoort)
Tijdens de late 19de eeuw werd in Ramskapelle, langs de uit 1868 daterende spoorlijn Nieuwpoort-Diksmuide, een eenvoudig stationnetje opgetrokken. Het behoorde tot een typegebouw dat de Belgische spoorwegen omstreeks 1890 invoerden.


ID: 16578 | Bouwkundig element

Schepenhuis met aanhorigheden

Langestraat 83-89 (Nieuwpoort)
Oorspronkelijk schepenhuis, later stadhuis tot voor 1914 (nummer 89); te samen met aanhorigheden van respectievelijk enkelhuis (nummer 87) en poortgebouw (nummer 85, 83), naar ontwerp van architect J. Viérin van 1924. Nummer 89 Bakstenen hoekgebouw van twee bouwlagen met verhoogde begane grond op gemarkeerde sokkel van vermoedelijk deels gerecupereerde zandsteen; getraliede rechthoekige kelderopeningen. Schilddak met centrale achtkantige dakruiter onder ingesnoerde spitsbekroning.