Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

166 resultaten


ID: 217123 | Bouwkundig element

Duitse bunker vliegveld Moorsele

Ledegemstraat (Wevelgem)
Duitse bunker opgetrokken tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op deze bunker werd luchtafweer geplaatst, zogenaamde 'Flak' of 'Flugzeug-Abwehr-Kanone'.


ID: 217080 | Bouwkundig element

Villa ontworpen door Gérald Hoge

Bruggenhoek 44 (Zottegem)
Modernistische villa, gebouwd in 1938 naar ontwerp van de Gentse architect Gérald Hoge in opdracht van de Zottegemse textielfabrikant Jacques Cantaert. Het ontwerp van de villa dialogeert met de omliggende, sobere tuinaanleg van de Gentse tuinarchitect Alfons Collumbien.


ID: 217126 | Bouwkundig element

Duitse constructie betonblokken Strooienhaan

Brugse Steenweg 41 (Zuienkerke)
Duitse militaire post, opgetrokken uit kleine betonblokken uit de Tweede Wereldoorlog. Gelegen op het erf van de hoeve en herberg Strooienhaan, ten westen van de Brugse Steenweg, net ten zuiden van de Noordede, net ten noorden van de kruising met de Oostendse Steenweg. De constructie heeft een rechthoekig grondplan. Op het dak, dat lichtjes afhelt naar westelijke zijde, staat nog een kleinere rechthoekige constructie, waaruit een ijzeren buis steekt. Binnenin is de constructie onderverdeeld in drie ruimtes.


ID: 216294 | Bouwkundig element

Bedevaartsoord Olsene Rotse

Kasteelstraat (Zulte)
Bedevaartsoord uit imitatierots in cementmortel met een trapeziumvormige opbouw, ingewijd in 1876, gesitueerd op een driehoekig pleintje omsloten door bomen en betonnen paaltjes.


ID: 216847 | Bouwkundig element

Hoeve met losse bestanddelen

Grotstraat 18 (Zutendaal)
Hoeve met losse bestanddelen opgebouwd in verschillende fases, waarbij het naar de straat gekeerd woonhuis in 1877 werd gebouwd en vergroot in 1925.


ID: 217078 | Bouwkundig element

Sluis nummer 8 op het kanaal Bossuit-Kortrijk

Deerlijkstraat (Zwevegem)
Sluis nummer 8 op het kanaal Bossuit-Kortrijk, gebouwd in 1919-1920. Het kanaal Bossuit-Kortrijk verbond vanaf 1 januari 1861 de Schelde (Bossuit) met de Leie (Kortrijk). De bruggen en sluizen van het kanaal werden in 1918 door de terugtrekkende Duitse troepen vernield. Tussen 1919 en 1920 werd de schade aan het kanaal hersteld. Omstreeks 1970 werd beslist om het kanaal toegankelijk te maken voor schepen tot 1350 ton. Zeven van de elf originele sluizen werden afgebroken en vervangen door vier nieuwe sluizen. Op ongeveer 300 m ten noordwesten van de nieuwe sluis van Zwevegem bleef ook de oude sluis nummer 8 bewaard. De sluis wordt niet meer gebruikt voor het schutten van schepen. De rechte kolkmuren werden in baksteenmetselwerk en een hardstenen legsteen gebouwd. De sluishoofden werden in baksteen gebouwd met hardstenen borduur. De houten puntdeuren klapten in gesloten positie in de rechte sluishoofden. De deuren werden voorzien van een loopovergang met gesmede relingen.