896 resultaten
ID: 200962 | Bouwkundig element
Kauwstraat 16 (Herzele)
Het klooster van Sint-Lievens-Esse werd opgericht omstreeks 1870 in neogotische stijl nabij de Sint-Livinuskapel. De koppeling aan een schooltje maakt duidelijk dat de eerste bekommernis het verschaffen van onderwijs aan de lokale kinderen was. Tussen 1870 en 1915 werd het klooster en de school in verschillende fases uitgebouwd tot zijn huidige configuratie.
ID: 200960 | Bouwkundig element
Kauwstraat 30 (Herzele)
Het tramstation van Sint-Lievens-Esse dateert van 1911-1912 en werd opgetrokken aan de lijn Merelbeke - Geraardsbergen. De tramstatie telt twee panden en een koetshuis gebouwd in één campagne.
ID: 201055 | Bouwkundig element
Populierestraat 6 (Herzele)
Dokterswoning, opgetrokken door Frans Caluwaerts in 1882. Het oorspronkelijke pand werd opgetrokken in een U-vorm met verspringende traveeën. De mooie tuin met interessant bomenbestand is langs de straatzijde afgewerkt met een ijzeren hek en langs de andere zijden met muren.
ID: 200828 | Archeologisch geheel
St.-Mauritsplein (Herzele)
De site is gelegen in Ressegem, een deelgemeente van Herzele. Dit gebied behoort tot het voormalige Land van Aalst. De motte met neerhof bevindt zich in het hart van het dorp aan het Sint-Mauritsplein, meer bepaald in de tuinen van de pastorij, en wordt door de Walstraat gescheiden van het neerhof dat meer noordwestelijk is gelegen.
ID: 201025 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Boeschepestraat (Heuvelland)
In de straatbocht gelegen kapel van 1947 met omringend grasperkje en geflankeerd door twee linden en rustbanken links en rechts ervan. Eenbeukig kapelletje met een driezijdige sluiting onder kort overstekend, leien zadeldak.
ID: 201017 | Bouwkundig element
Dikkebusstraat (Heuvelland)
Britse militaire begraafplaats met Britse en Duitse doden uit de Eerste Wereldoorlog, gelegen tussen Loker en Dranouter. De ommuurde begraafplaats met L-vormig grondplan, een smeedijzeren toegangshekken en een 'Cross of Sacrifice' werd ontworpen door W.H. Cowlishaw. Het geheel wordt getooid met struiken, bloemperken en opgaande bomen.
ID: 201453 | Bouwkundig element
Dikkebusstraat (Heuvelland)
Eén van de 22 demarcatiepalen, die in de eerste helft van de jaren 1920 zijn geplaatst door de Touring Club de Belgique, ter markering van symbolische plaatsen langs de voormalige frontlijn uit de Eerste Wereldoorlog. Deze demarcatiepalen, naar een ontwerp van de Franse beeldhouwer Paul Moreau-Vauthier, werden in drie varianten uitgewerkt: een Belgisch, Frans en Brits model. Demarcatiepaal nummer 7, een Frans model, wil de plaats markeren tot waar de Duitsers tijdens hun Lente-Offensief (voorjaar 1918) gevorderd waren.
ID: 201012 | Archeologisch geheel
Douanestraat (Heuvelland)
Een voormalig mottekasteel waarvan de motteheuvel en de opperhofgrachten nog duidelijk zijn in het landschap. Het neerhof kan nog vaag gesitueerd worden. De ontstaans- en bewoningsgeschiedenis van de Galooie-motte moet wellicht verbonden worden met het geslacht Béthune dat omstreeks 1200 in het bezit kwam van de heerlijkheid Loker.
ID: 200999 | Bouwkundig / Landschappelijk element
Dries (Heuvelland)
De dorpskern van Kemmel wordt gevormd door de Dries met ten zuidwesten ervan de parochiekerk, gelegen midden kerkhof. Tot op vandaag bestaat de Dries nog steeds uit een centraal grasperk afgezet door middel van 22 gekandelaarde kastanjelaars. Het centrale grasplein is omgeven door een omlopende verharde, openbare weg met de aansluitende dorpsbebouwing. Op de Dries staat het beeld ‘De Gaper’. Op de noordoostelijke hoek van de Dries staat een zeven zijdige kiosk, opgetrokken na de Eerste Wereldoorlog naar het vooroorlogs model.
ID: 201018 | Bouwkundig element
Eikelstraat (Heuvelland)
Negentiende eeuwse kapel gelegen nabij de hoeve oprit van een sterk verbouwde hoeve. Eenbeukig kapelletje onder overstekend zadeldak, voorzien van windborden en bekronend ijzeren kruis. Rode baksteenbouw met rechthoekige kapeldeur waarboven rondbogig bovenlicht.