Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

896 resultaten


ID: 207039 | Bouwkundig element

Langgestrekte vakwerkhoeve

Tegelrijstraat 8 (Nieuwerkerken)
Het huidige, langgestrekte vakwerkvolume (met stal-woonhuis ordonnantie) staat vermoedelijk reeds ingetekend op de Ferrariskaart (1771-77) als onderdeel van een hoevecomplex met losstaande bestanddelen, gelegen in het gehucht “Tichlerey”.


ID: 200701 | Bouwkundig element

Kattesas of Oude Veurnesas

Albert I laan (Nieuwpoort)
Het sas werd herbouwd in 1818, toen de versterkingswerken rond Nieuwpoort gemoderniseerd werden in het kader van de uitbouw van de Wellingtonlinie. De werken werden uitgevoerd door een lokale aannemer, wellicht op basis van plannen opgemaakt door de Brugse ingenieur Jacob Dekaestecker. In 1876-1878 werd het sas nogmaals herbouwd, toen ook het volledige Ganzenpootcomplex heraangelegd werd. Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog werd geprobeerd om via het Kattesas de IJzervlakte te laten overstromen. Van het Oude Veurnesas bleven de sluiswanden in blauwe hardsteen bewaard.


ID: 200825 | Bouwkundig element

Ramscappelle Road Military Cemetery

Brugse Steenweg (Nieuwpoort)
Britse militaire begraafplaats met doden uit de Eerste Wereldoorlog, naar ontwerp van E. Lutyens en G.H. Goldsmith. De begraafplaats is deels ommuurd, deels met een haag omheind en heeft een open geplaveide toegang met breed uitgewerkte trap, een 'Cross of Sacrifice', een 'Stone of Remembrance', twee schuil- en dienstgebouwtjes uit natuursteen en en rijen witte graftekens. Het geheel wordt getooid met bloemperken, struiken en opgaande bomen.


ID: 200829 | Bouwkundig element

Demarcatiepaal nummer 13

Brugse Steenweg (Nieuwpoort)
Eén van de 22 demarcatiepalen, die in de eerste helft van de jaren 1920 zijn geplaatst door de Touring Club de Belgique, ter markering van symbolische plaatsen langs de voormalige frontlijn uit de Eerste Wereldoorlog. Deze demarcatiepalen, naar een ontwerp van de Franse beeldhouwer Paul Moreau-Vauthier, werden in drie varianten uitgewerkt: een Belgisch, Frans en Brits model. Hier betreft het een Belgisch model.


ID: 200840 | Bouwkundig element

Standbeeld voor het 7de Linieregiment

Brugse Steenweg (Nieuwpoort)
Gedenkteken naar ontwerp van beeldhouwer Edward Vereycken, onthuld in 1932. Het gedenkteken wil herinneren aan de deelname van het Belgische 7de Linieregiment aan de Slag aan de IJzer, in de periode 17-23 oktober 1914 en aan de gevechten bij Lombardsijde op 4 november 1914.


ID: 212724 | Bouwkundig element

Belgische opslagplaats voor springstof

Brugse Steenweg (Nieuwpoort)
Betonnen militaire constructie, in 1916 of 1917 gebouwd door de Belgische genie, voor de opslag van springstof waarmee het sluizencomplex van de Ganzenpoot zou kunnen ondermijnd worden, indien de geallieerde legerleiding dit bij een eventuele Duitse doorbraak noodzakelijk zou achten.


ID: 200833 | Bouwkundig element

Versterkte stationsruïne Frontzate

Hemmestraat (Nieuwpoort)
Tijdens de late 19de eeuw werd in Ramskapelle, langs de uit 1868 daterende spoorlijn Nieuwpoort-Diksmuide, een eenvoudig stationnetje opgetrokken. Het behoorde tot een typegebouw dat de Belgische spoorwegen omstreeks 1890 invoerden.


ID: 212732 | Bouwkundig element

Belgische hulppost annex mitrailleurpost

Hemmestraat (Nieuwpoort)
Belgische betonnen hulppost met aanpalende mitrailleurpost uit de Eerste Wereldoorlog in het voormalige geïnundeerde gebied vóór (ten oosten van) de Frontzate gelegen.


ID: 200834 | Bouwkundig element

Fabrieksschoorsteen van steenbakkerij

Koolhofstraat (Nieuwpoort)
De fabrieksschoorsteen getuigt van het industriële verleden van deze site, namelijk als restant van de firma Briqueteries, Tuileries en Céramiques uit 1904-1905. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de schoorsteen versterkt en omgevormd tot observatiepost.


ID: 200837 | Bouwkundig element

Schoorsteen van vlasroterij

Koolhofstraat (Nieuwpoort)
Ronde bakstenen schoorsteen, symbool van het industrieel verleden van deze site en restant van een vlasroterij uit het interbellum, hier opgericht in de jaren 1930 door L. Duron.