Resultaten erfgoedobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten erfgoedobjecten

896 resultaten


ID: 200127 | Bouwkundig element

Molen van Der Straeten

Kouterbaan 17 (Opwijk)
De molen van der Straeten, gebouwd in 1848, is een bewaarde molenromp die teruggaat op een korenmolen, van het type bovenkruier, stenen grondzeiler. Aan de molen paalt een vroeg-20ste-eeuwse bakstenen, waaiervormige aanbouw, in functie van een mechanische maalderij.


ID: 200220 | Bouwkundig element

Orgel parochiekerk Onze-Lieve-Vrouw

Nijverseelstraat 48 (Opwijk)
Orgel gebouwd door Pieter Hubertus Anneessens in 1843.


ID: 200145 | Bouwkundig element

Pastorie van de Sint-Paulusparochie

Singel 7 (Opwijk)
Neoclassicistische pastorie, gebouwd in 1847 naar ontwerp van Louis Spaak, omgeven door een nog grotendeels ommuurde tuin.


ID: 205269 | Bouwkundig element

Gemeentelijke jongensschool

Stwg. op Aalst 59 (Opwijk)
L-vormig complex, gebouwd volgens uit 1936 gedateerde bouwplannen die de bouw van drie nieuwe klaslokalen met turnzaal, zaal voor geneeskundig toezicht en overdekte speelplaats vermelden.


ID: 200041 | Bouwkundig element

Station Sint-Joris-Weert en goederenloods

Stationsstraat 1-3, 1A-D (Oud-Heverlee)
Bakstenen hoofdvolume van drie traveeën en twee bouwlagen met rechts een lager bijgebouw van 4 traveeën en links een dienstgebouwtje, bijhorende kleine goederenloods gedeeltelijk verwerkt in een recenter gebouw.


ID: 200142 | Bouwkundig element

NMVB-tramstation met dienstgebouwen

Stationsstraat 22, 22A (Oud-Heverlee)
Tramstelplaats van de Buurtspoorwegen van circa 1900 bestaande uit een tramstation met woning, twee loodsen en een watertoren met kolenhok en lampisterie.


ID: 200844 | Landschappelijk element

Kasseiweg Beaucarnestraat

Beaucarnestraat (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw.


ID: 200995 | Landschappelijk element

Kasseiweg Doorn

Doorn (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.


ID: 200848 | Landschappelijk element

Kasseiweg Holleweg

Holleweg (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw.


ID: 200951 | Landschappelijk element

Kasseiweg Jagerij

Jagerij (Oudenaarde)
Deze kasseiweg is nog één van de laatste voorbeelden van een geplaveide wegveharding, een techniek die reeds ten tijde van de Romeinse militaire aanwezigheid werd toegepast bij de aanleg van heirbanen.