896 resultaten
ID: 200731 | Bouwkundig element
Jozef Braetstraat (Oudenaarde)
Om de stoomlocomotieven te bevoorraden moest al vlug een heel waterleidingsysteem uitgebouwd worden. Naar verluidt zou men daarvoor in het stationsareaal twee grote ondergrondse watertanks aangelegd hebben. Vanaf de watertoren liep een leiding naar de locomotievenstelplaats. Op de plaats van de oude watertoren werd in 1938 de huidige toren opgericht.
ID: 200850 | Landschappelijk element
Karel Martelstraat (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 200846 | Landschappelijk element
Katteberg (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 200853 | Landschappelijk element
Kerkgate (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 200882 | Bouwkundig element
Lijnwaadmarkt (Oudenaarde)
Op de Lijnwaadmarkt staat een ouderwetse openbare pomp in gietijzer uit de 19de eeuw. Het klein monument vormt een beeld- en karakterbepalend accent.
ID: 200881 | Bouwkundig element
Louise Mariekaai (Oudenaarde)
In 1852 werd de aanwezige openbare waterverdeling van de Pamelewijk vervangen door deze veel grotere fontein, ontworpen door architect Charles Vanderstraeten en toegewijd aan de nagedachtenis van koningin Louise-Marie d’Orléans. De hardstenen fontein is geïnspireerd op de fonteinen van de Place de la Concorde te Parijs, maar heeft veel kleinere afmetingen.
ID: 200852 | Landschappelijk element
Materplein (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 212488 | Bouwkundig element
Ohiostraat (Oudenaarde)
Ter nagedachtenis van de Slag aan de Schelde schonk de Amerikaanse staat Ohio een brug als oorlogsgedenkteken, de Thirty-seventh Division Memorial Bridge, op de plaats waar de Amerikaanse troepen de Schelde overstaken. Op de brug werden bizonbeelden en gedenkplaten aangebracht. De brug werd vernield tijdens de Tweede Wereldoorlog maar later terug opgebouwd, inclusief beelden en gedenkplaten.
ID: 200849 | Landschappelijk element
Ruitersstraat (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 200843 | Landschappelijk element
Steengat (Oudenaarde)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.