40 resultaten
ID: 307767 | Landschappelijk element

Aarschot, Begijnendijk, Rotselaar (Vlaams-Brabant)
Langs de Demer liggen tussen Aarschot en Werchter 43 afgesneden meanders. Ze getuigen van het vroegere, zeer bochtige verloop van de historische Demer. Kenmerkend voor deze rivier is zijn lage verval (ongeveer 0,4m per kilometer), waardoor het water via een kronkelend parcours zijn weg door het landschap zoekt.
ID: 307923 | Landschappelijk element

Aarschot (Aarschot)
Stroomopwaarts van Aarschot ligt een aftakking van de historische Demerloop. Ten oosten van de stad splitste de Demer in twee armen: een zuidelijke arm die een onverhoedse bocht maakte en een noordelijke arm die in een korter traject op de stad afstevende. De zuidelijke arm is nu afgesneden van de gekanaliseerde Demer.
ID: 308332 | Landschappelijk element

Aarschot (Aarschot), Morkhoven (Herentals), Ramsel (Herselt), Westmeerbeek (Hulshout), Westerlo (Westerlo)
De spoorwegbedding gelegen tussen Aarschot en Herentals is een relict van de spoorlijn 29, die de steden Leuven, Aarschot, Herentals, Turnhout met Baarle-Hertog en Tilburg verbond. Spoorlijn 29 bestond uit de trajecten Leuven-Herentals, Herentals-Turnhout en Turnhout-Tilburg.
ID: 307770 | Landschappelijk element

Langdorp, Rillaar (Aarschot), Molenstede (Diest), Messelbroek, Testelt, Zichem (Scherpenheuvel-Zichem)
Op het traject van de Demer tussen Aarschot en Diest liggen verschillende afgesneden meanders. Van nature was de Demer een zeer kronkelende waterloop met een traag verval.
ID: 308333 | Landschappelijk element

Rillaar (Aarschot), Kapellen (Glabbeek), Meensel-Kiezegem, Tielt (Tielt-Winge)
De spoorwegbeddingen Rillaar - Tielt-Winge en Meensel-Kiezegem - Kapellen zijn restanten van de buurtspoorlijn Haacht-Aarschot-Tienen die van 1897 tot 1953 in gebruik was.
ID: 308046 | Landschappelijk element

Avelgem (Avelgem), Harelbeke (Harelbeke), Kortrijk (Kortrijk), Ronse (Ronse), Heestert, Moen, Zwevegem (Zwevegem)
Het tracé van de oude spoorlijn 85 Kortrijk-Ronse is tussen Kortrijk en Avelgem en ten westen van Ronse-centrum nog duidelijk herkenbaar in het landschap als een lijnelement. Langs de route is sporadisch nog signalisatie en spoorweginfrastructuur aanwezig. Ook enkele spoorwegtaluds herinneren nog aan de vroegere functie van het huidige fietspad. In Ronse is de oude spoorwegbedding gedeeltelijk in gebruik voor landbouwverkeer en gedeeltelijk verbreed en aangepast voor autoverkeer.
ID: 308047 | Landschappelijk element

Avelgem (Avelgem), Berchem, Ruien (Kluisbergen), Kooigem (Kortrijk), Leupegem, Melden (Oudenaarde), Spiere (Spiere-Helkijn), Moen, Sint-Denijs (Zwevegem)
Het tracé van de oude spoorlijn 85 tussen Leupegem en Spiere is nog herkenbaar in het landschap als een lijnelement. Langs de route is sporadisch nog signalisatie en spoorweginfrastructuur aanwezig. Ook enkele spoorwegtaluds herinneren nog aan de vroegere functie van het huidige fietspad.
ID: 307566 | Landschappelijk element

Balen (Antwerpen), Leopoldsburg, Lommel (Limburg)
Kanaal uit 1854-1857 tussen het militair kamp van Beverlo in Leopoldsburg en het Kempisch kanaal in Lommel.
ID: 307524 | Landschappelijk element

Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht (Oost-Vlaanderen)
In de polder van Kruibeke-Bazel-Rupelmonde zijn de meeste dijken van middeleeuwse oorsprong. Ze hangen samen met de 12de-13de-eeuwse inpoldering van dit gebied op de linkeroever van de Schelde. De historische dijkstructuur bestaat uit de Scheldedijk, de dijken langs de Barbierbeek, de Fasseitdijk en de Verkortingsdijk.
ID: 307525 | Landschappelijk element

Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht (Oost-Vlaanderen)
Geulen ontstaan als gevolg van een dijkdoorbraak langs de Schelde in 1715.