1965 resultaten
ID: 200863 | Landschappelijk element

Mariaborrestraat (Maarkedal)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 27997 | Bouwkundig element

Ommegangstraat 53 (Maarkedal)
Achterin gelegen grote gesloten hoeve in baksteenbouw met woonhuis naar de straat, teruggaand op een oudere hoeve met zelfde aanleg. Fraai boerenhuis van acht traveeën en anderhalve bouwlaag onder zadeldak. Gekasseid rechthoekig erf met centrale mesthoop. Tot U-vormig geheel aaneengebouwde bedrijfsvleugels onder pannen bedaking. Twee linden naast de gekasseide toegangsweg..
ID: 200874 | Landschappelijk element

Puttene (Maarkedal)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 200861 | Landschappelijk element

Stationsberg (Maarkedal)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 200862 | Landschappelijk element

Steenbeekdries (Maarkedal)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 200860 | Landschappelijk element

Taaienberg (Maarkedal)
Deze kasseiweg getuigt van een bepaalde, uiterst belangrijke en langdurige fase in de evolutie van infrastructuurwerken in casu de wegenbouw. Om industrieel-archeologische redenen zijn de technische kenmerken van langs- en dwarsprofielen, de fundering en afboording van belang.
ID: 27956 | Bouwkundig element

Wijmierstraat 31 (Maarkedal)
Achterin gelegen boerenerf bereikbaar via rechte populierendreef, walgrachten gedempt. Gewitte bakstenen boerenwoning van acht traveeën onder pannen zadeldak, minstens opklimmend tot de 18de eeuw doch aangepast, waarschijnlijk in de eerste helft van de 20ste eeuw. Ten oosten op het voorerf, laag wagenhuis uitlopend op bakoven. Ten westen, losstaande dwarsschuur van drie traveeën.
ID: 135341 | Landschappelijk geheel

Opoeteren (Maaseik), Gruitrode, Opglabbeek (Oudsbergen)
Nabij de grens tussen Gruitrode en Opglabbeek strekt zich een langgerekte duinengordel uit, die ooit als nagenoeg enige element de weidse openheid van het stuivende heidelandschap onderbrak. Het is één van de grootste duinencomplexen van de Limburgse Kempen, 5 à 6 km lang en 500 m breed. De duinen ontstonden wellicht in de middeleeuwen als gevolg van verwaaiing na overexploitatie en onoordeelkundige ontginning tot akkers van de zuidwestelijke heidegebieden. Centraal door het gebied loopt een dreef, de Geuzenbaan genoemd. Hier trok Willem van Oranje omstreeks 1568 met zijn leger voorbij, om de ridders van de Duitse Orde in de Commanderij van Gruitrode te mijden. Langs de weg staat de zogenaamde Boskapel, toegewijd aan Onze-Lieve-Vrouw van Rust. Verspreid aan de randen liggen landbouwpercelen, waarvan sommige kleinschalig met houtkanten of bomenrijen (bijvoorbeeld De Riet, Opoeteren).
ID: 73472 | Bouwkundig element

Kapelweg 60 (Maaseik)
Het kasteel staat op de Ferrariskaart van 1771-77 aangeduid als een langgestrekt gebouw, waarschijnlijk het oorspronkelijk volume, met de tweeledige Vergelshoeve ten westen; beide delen zijn omgracht.
ID: 73393 | Bouwkundig element

Krauwelbosweg 1 (Maaseik)
Hoeve en voormalige afspanning op de weg Maastricht-Maaseik. De huidige gebouwen dateren van 1730.